Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 januar 2024 08:03
Del på Facebook
Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) sier at arbeidet skal føre til bedre kontroll over hvem som befinner seg i Norge. Foto: Annika Byrde / NTB
Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) sier at arbeidet skal føre til bedre kontroll over hvem som befinner seg i Norge. Foto: Annika Byrde / NTB

Norge bruker over fire milliarder kroner på et samarbeid som skal sikre Schengen-grensen fra kriminelle og andre uten lov til å ankomme landet.

Foreløpig har Norge brukt tre milliarder kroner i en rekke tiltak for å styrke grensesikkerheten, skriver Bergens Tidende. Tiltakene handler blant annet om datalagring, visumsystemer, felles søkeportal og tiltak på flyplasser.

– Vi styrker den nasjonale sikkerheten og får kontroll på hvem som befinner seg i Norge, sier justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) til BT.

Arbeidet ble satt i gang etter terrorangrep i Belgia og Frankrike i 2015 og 2016. Noen av systemene er delvis i drift, men resten skal tre i kraft innen 2026.

På tampen av fjoråret hadde Politidirektoratet 140 årsverk i sving i forbindelse med arbeidet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse