Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 februar 2024 02:43
Del på Facebook
Vindmølleparken på Fosen er blitt herjet med av orkanen. Her fra Roan vindpark i 2021. Foto: Ole Martin Wold / NTB
Vindmølleparken på Fosen er blitt herjet med av orkanen. Her fra Roan vindpark i 2021. Foto: Ole Martin Wold / NTB

Flere vindmølleparker har fått skader i den kraftige vinden som har vært den siste uka.

Det er blitt satt norsk vindrekord på 54,4 meter per sekund. Deler av landet har hatt orkan. Det har gått hardt ut over vindmøller.

Brønnøysunds Avis skriver at en rotor med tre blader falt av en vindturbin i Øyfjellet vindkraftverk i Mosjøen lørdag.

Samtidig er en vinge i vindkraftverket på Smøla knekt, mens to vinger er ødelagt på Fosen, ifølge Montel. På Smøla var det trolig en kombinasjon av lyn og ekstrem vindbelastning som førte til knekken.

Vingene på Fosen ble ødelagt av orkanen, opplyser Geir Fuglseth i Statkraft.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse