Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 februar 2024 07:59
Del på Facebook
Regjeringen jobber nå med hvordan deler av EUs fjerde energipakke kan innføres i Norge. Foto: Annika Byrde / NTB
Regjeringen jobber nå med hvordan deler av EUs fjerde energipakke kan innføres i Norge. Foto: Annika Byrde / NTB

Deler av EUs fjerde energipakke er nødvendigvis ikke så langt unna, sier utenriksminister Espen Barth Eide. Han avviser at de har en tidsplan.

Regjeringen jobber nå med hvordan deler av EUs fjerde energipakke kan innføres i Norge. Til Nationen sier utenriksministeren at den nødvendigvis ikke er veldig langt unna.

Annonse
Annonse

– Jeg forstår det på Terje Aasland som at det kan komme noe i løpet av våren, sier Eide.

– Men det er ikke liksom en stor «bang, krasj». Det er mer snakk om at man tar tak i element etter element, sier utenriksministeren.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Energiminister Aasland (Ap) har hatt flere møter med EU om hvordan regelverket, som også kalles Ren energipakke, kan innføres med eventuelle tilpasninger. Aasland avviser at departementet har en tidsplan for arbeidet og opplyser til avisen at de jobber med å gå grundig gjennom de ulike direktivene i pakken.

– Det kan hende det er mulig å dele opp pakken, men det er ikke noe vi har tatt stilling til per nå, skriver Aasland i en tekstmelding til avisen.

Det mest kontroversielle med energipakken er at den gir EUs energibyrå Acer utvidet myndighet. Regjeringen er splittet i synet på Ren energi-pakken. Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum har uttalt til Dagbladet at det er uaktuelt å innføre pakken så lenge Sp sitter i regjering.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse