Annonse
Rasmus Rasmussen
Kronikk
Rasmus Rasmussen
14 desember 2024 18:50
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Med støtte fra Frp fikk Ap og Sp flertall for å overføre midlene i NTP fra Fergefri E39 Møreaksen i vårt fylke til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, der det allerede er flust med både veier og jernbane. Det på tross av at Møreaksen var rangert langt oppe i NTP basert på netto samfunnsøkonomisk lønnsomhet pr. investert krone. Frank Sve (Frp) farer som vanlig med svada, og kaller de mest lønnsomme prosjektene for sløseri.

Frank Sve (Frp) farer også med svada når han fantaserer om så høye bompenger at ingen har råd å bruke Møreaksen. Akkurat samme skremsler som ble brukt på Nordøyvegen. Fasiten er at trafikken der med bompenger er større enn den var med ferge. Dette er kos med misnøye fra Frp for å kapre velgere, uten annen substans. Noen lærer aldri av historien.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Frank Sve (Frp) dagdrømmer om at Møreaksen er skrinlagt, men faktum er at selv dagens regjering sier at Møreaksen skal bygges, og at byggingen skal starte i Molde. Leder av Høyre, Erna Solberg, vil ved et regjeringsskifte gjeninnføre prioriteringene fra forrige NTP, og nevner spesielt E39 Vik–Molde. Møreaksen er ikke ferdig finito, det er bare greinalaus svada fra Frank Sve (Frp) atter en gang.

Frank Sve (Frp) vil skrote E39 Møreaksen (Breivika–Bolsønes) og satse på E136 Eksportveien (Ålesund–Dombås). Han underslår at Møreaksen også finansierer Eksportveien Ålesund–Vestnes, herunder planleggingen av denne strekningen. En planlegging Frank Sve (Frp) mener er bortkastet, selv om den inkluderer den strekningen han vil satse på.

Trafikken på E136 Eksportveien gjennom Romsdalen er bare halvparten så stor som trafikken på Møreaksen over Romsdalsfjorden. Frank Sve og Frp overser nemlig konsekvent at Møreaksen avløser 3 ulike fergesamband, og gir fastlandssamband til Otrøya og Gossen. Og ignorerer at dette vil spare fylkeskommunen for enorme beløp.

Å hevde at å satse på Eksportveien istedenfor Møreaksen vil spare samfunnet for enorme kostnader er tøv, Frank Sve (Frp) tror at fergene er gratis. Selv om E136 er gratis og døgnåpen er det mindre trafikk på Eksportveien enn på fergen over Romsdalsfjorden på E39, som ikke er gratis, og stengt 85% av tiden. Ferge til evig tid er et gigantisk pengesluk, selv om veien er stengt det aller meste av tiden.

Frank Sve (Frp) vil derimot bruke penger på å planlegge flytting av fergeleiet Dryna–Brattvåg, på tross av at flertallet av fylkespolitikerne er imot, og begge berørte kommuner sier nei. Er ikke det bortkastede penger på planlegging? Frank Sve (Frp) forstår heller ikke at fylkeskommunen ikke har kapasitet til slik planlegging, etter at Frp har foretatt kraftig nedbemanning av fylkesadministrasjonen. For å oppnå besparelser er det snart på tide å si opp dyre kontorarbeidsplasser i Kristiansund og Ålesund og fylle opp de etter hvert ledige lokalene i Molde.

Annonse
Annonse

Klanen av motstandere av Møreaksen vil ødelegge for Misund og arbeidet med å gi Otrøya fergefri fastlandsforbindelse. Den samme klanen vil også stoppe Kjerringsundet som gjør Gossen fergefri. De virkelige flaskehalsene er fergene, som stenger veiene over 85% av tiden. Disse flaskehalsene vil Frank Sve (Frp) beholde, og heller bruke penger på en vei som allerede er gratis og døgnåpen, og med mindre trafikk.

Frank Sve (Frp) kjempet ivrig for Nordøyvegen på Sunnmøre, et prosjekt som har kostet fylkeskommunen enorme beløp. I dag strever den med å gi grunnleggende tilbud, slik som skole og samferdsel. Nå bør Frank Sve (Frp) kjempe for at øyer i Romsdal, med langt flere innbyggere, også får fergefri fastlandsforbindelse. Med statlig finansiering vil fylkeskommunen spare gigantiske kostnader.

Frank Sve (Frp) farer gang på gang med svada. Det man bør merke seg er hva Frank Sve (Frp) aldri nevner. Han nevner aldri hva fortsatt ferge koster, han sier bare at fergene koster det de koster. Han sier heller ikke hvor mye strøm som går med hvert år på de 3 fergesambandene som avløses med Møreaksen, og hvilken strømpris og nettleie som betales for den hinsides store ladeeffekten som kreves. Når Møreaksen åpnes, frigis enorme mengder strøm.

Frank Sve (Frp) nevner heller ikke at kanskje lenge før halve levetiden til Møreaksen har gått, så har miljøutslippene fra fergene passert utslippene fra Møreaksen. Han sier heller aldri noe om hvor fergeleiet i Molde sentrum skal flyttes, hvis Møreaksen utsettes eller stoppes.

Frank Sve (Frp) sier heller aldri noe om hvordan Otrøya og Gossen skal bli fergefrie uten Møreaksen. Uten statlig bistand vil dette i lang tid framover være en uoverkommelig oppgave for fylkeskommunen. Mener Frank Sve (Frp) at disse øyene i Romsdal ikke skal prioriteres likt med øyene på Sunnmøre? Frank Sve (Frp) er valgt inn på Stortinget for å representere hele fylket, ikke bare Sunnmøre.

Med Møreaksen vil fylkeskommunen få frigitt enorme summer, som bl.a. kan brukes på et kraftig løft for fylkesveiene, og opprettholde rutetilbudet på de fergestrekningene som fortsatt er igjen. Møreaksen omfatter også strekningen E39 Breivika–Vestnes, en strekning Frank Sve (Frp) ivrer for. Men Frank Sve (Frp) ser ingen ting av dette, han er blendet av sin egen greinalause svada om Møreaksen. Han burde skamme seg!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 4 dager siden
    Nå må Frank Sve (Frp) begynne å lytte til folket. De ønsker å reise fergefritt, på døgnåpne hverdagsveier.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 dager siden
      @Terje Sundsbø For å gjere slutt på sutringa di kan eg gi nokre tall frå grunnlaget som er brukt i KS2.

      Statlige midlar 14,4 mrd
      Bompengar 4,3 mrd
      Totalt 18,7 mrd

      Som sagt over så viser KS2 P50 22,5 mrd

      Resten av dei 21 foilane får du skaffe deg gjennom innsynsportalen og postjournalen
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Da gjenstår følgende: Hvor stor er den totale kostnadsøkningen ifølge KS2? Hvor store var de statlige midlene og bompengene før denne kostnadsøkningen? 

      Jeg går ut fra at de tallene du nå har referert til står i KS2-rapporten, så du kan sikkert henvise til sidetall?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 dager siden
      @Terje Sundsbø No har du nok opsjoner til å løyse fortolkningsfloken din.

      Lykke til
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Jeg tolker ditt unnvikende svar som en bekreftelse på at heller ikke disse tallene stammer fra KS2-rapporten.

      I så fall er min påstand styrket.

      Hvis det er slik Naturvernforbundets representanter vanligvis svarer og "dokumenterer", så stiller jeg meg tvilende til Naturvernforbundets egentlige agenda.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 10 timer siden
      @Terje Sundsbø
      "
      Finansdepartementet. Kvalitetssikringen er gjennomført av Dovre Group og Transportøkonomisk institutt i perioden mai 2022 til november 2022. Dette er sluttrapporten fra
      oppdraget. Endelige vurderinger og anbefalinger presentert i rapporten er basert på oppdatert
      dokumentasjon mottatt fra prosjektorganisasjonen etter Notat 1"

      "
      Kostnadene for vegbygging har steget mye i 2021 og 2022, og dagens prosjektkostnad er over
      tjue prosent høyere enn i vegvesenets kostnadsanalyse med prisnivå 2020. Vi mener også at
      det er vesentlig høyere usikkerhet i prosjektet enn det Statens vegvesen har lagt til grunn.
      Anbefalt kostnadsramme, fratrukket kuttliste, er 25,6 milliarder 2022-kroner, og anbefalt
      styringsramme er 21,1 milliarder 2022-kroner."

      "
      kroner og en samlet vurdering av ikke-prissatte virkninger som viser en middels negativ
      virkning. Det statlige bidraget til finansiering er rundt 16 milliarder kroner. Vi vurderer at den
      resterende finansieringen på 5 milliarder kroner i form av bompenger er robust, gitt at
      bompengetakstene ved veiåpning tar høyde for endringer i byggekostnader. Takstene vil bli
      vesentlig høyere enn dagens ferjetakster og vil kunne oppleves som veldig høye. Private reiser
      har negativ nytte i innkrevingsperioden 2033–2052."
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 dager siden
    Selv med de høye bomsatsene er trafikkgrunnlaget større på Møreaksen enn med ferge. En av mange forhold Frank Sve (Frp) aldri nevner.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 4 dager siden
    Ikke en gang Frank Sve (Frp) tror på det han skriver. Han sier at Møreaksen er ferdig finito, skrotet og forkastet, begravd for evig, vil ikke bli tatt opp av skuffen og vil aldri bli realisert. Da er det uforståelig at han så panisk fortsetter sin krampaktige kamp for å kvele meningsmotstandere. 
    Har han ikke mer vettugt å bruke tiden sin på?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu tar fullstendig feil. Eg har aldri innsett di tolking.Men eg et samd I at prosjektet I si noverande form ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrEndelig har du også innsett at KS2-analysen belaster kostnadsøkninger utelukkende med bompengefinansiering. De fleste vil forstå at dette er et ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbødersom du har rett blir bompengelån med tillegg av renter i nedbetalingsperioden svimlande 15 til 18 mrd. Og stakkars Møre ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom Almås påpeker er ikke bompengefinansieringen 5, men nesten det doble (9,6).Det står at bompengesatsene skal ta høyde for endring ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDer står ikkje detMen som gravende bør du spørre TØI 
Arne Almaas 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø25,6-16 = 9,6 milliarder. Ikke 5 God Jul !!!
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse