Annonse
Human Etisk Forbund, Christian Lomsdalen, leder
Ytring
Human Etisk Forbund, Christian Lomsdalen, leder
16 desember 2024 12:52
Del på Facebook
Leder i Human-Etisk forbund, Christian Lomsdalen. Foto: Morten Opedal.
Leder i Human-Etisk forbund, Christian Lomsdalen. Foto: Morten Opedal.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Varaordfører Linda Dalseg Høvik presenterer det som et «paradoks» i debatten om skolegudstjenester at folk reagerer på gudstjenester i skoletiden, når de fleste nordmenn uansett deltar i dåp, bryllup, konfirmasjoner og begravelser, og feirer jul og påske på privaten. Det er ikke et paradoks.

Opprinnelig innlegg fra Linda Dalseg Høvik, 15. desember 2024

Annonse
Annonse

Dette «paradokset» forsvinner når man husker at nevnte seremonier og høytidsmarkeringer som regel skjer utenfor skoletiden. Ingen argumenterer heller for at gudstjenesten er skadelig; poenget er at skolegudstjenester setter elevene i en vanskelig situasjon. De står i fare for å deles i to grupper: de som blir med, og de som føler seg – eller må melde seg – utenfor. Når Høvik minner om barndommens «trend» med lapp hjemmefra for å slippe deltagelse, viser det nettopp til at denne praksisen har eksistert lenge.

Flere peker på at folk feirer jul og påske på mange ulike måter. For noen er kirkebesøket sentralt i feiringen, mens det for andre handler om familiehygge eller fridager. Det er dermed ingen selvmotsigelse i at gudstjenester forblir noe man velger selv på fritiden, mens skolens arrangementer skal være inkluderende for alle elevene. I privat regi feirer man hva man vil, hvordan man vil, ens religiøse tro eller livssyn er personlig. I skolen, bør alle oppleve samme tilhørighet uavhengig av tro eller livssyn.

Det er også viktig å anerkjenne at det finnes et bredt spekter av borgerlige og livssynsbaserte alternativer til seremonier som dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser. Når en varaordfører omtaler fritaksordninger eller valg av ikke-konfesjonelle alternativ som en slags «trend», kan det oppleves som en nedvurdering av andres livssyn. Folk har ulike bakgrunner, og valget av for eksempel en humanistisk konfirmasjon handler ikke nødvendigvis om motstand mot kristendommen, men om personlige livssynsvalg.

Annonse
Annonse

Skolediskusjonen handler altså om å ivareta forbudet mot forkynnelse i opplæringen – et forbud som fra i år omfatter hele skolen, ikke bare KRLE-faget. At mange ønsker å bevare norske tradisjoner, er forståelig, men debatten dreier seg om å bevare skolens nøytralitet. Som flere fremhever, finnes det gode måter å ivareta kulturarven på: gjennom å lære om kristendom, religioner og livssyn i KRLE, studiebesøk i kirker og andre tros- eller kulturinstitusjoner, fellesaktiviteter som inkluderer alle og tradisjonelle juleavslutninger som ikke er gudstjenester.

De fleste i Norge feirer jul, men det er heller ikke til å komme fra at «kristmessen» for de fleste er blitt mindre viktig som et kirkelig ritual eller som en begrunnelse for julen. Påsken forblir fridager for et flertall. For barn og unge er det fint å lære om hvorfor vi har disse høytidene, men det betyr ikke at man må delta i forkynnende gudstjenester innenfor skoletid. Det klarer man fint å lære om i ordinær undervisning.

Om kirken står åpen for alle som ønsker å benytte seg av kirken, er det en god ting. Likevel er det unødvendig å dra hele klasser inn i dette fra fellesskolen. De mange som ønsker gudstjeneste i julen, kan fortsatt ta turen på fritiden – enten alene, med venner eller familie. Slik holdes skole og forkynnende religiøs praksis adskilt, til beste for et mangfold av elever.

Det handler ikke om å fjerne kulturarv, men å ta hensyn til at skolen skal være felles for alle. Nye lovendringer skal bidra til å hindre at noen ekskluderes på religiøst grunnlag, særlig når de ikke har nådd en alder der egne valg veier tyngre enn foreldrenes tro eller ikke-tro. Det er ingen motsetning mellom å verdsette norske tradisjoner og samtidig respektere at ikke alle vil delta i religiøse ritualer i skoletiden. Derfor er diskusjonen om skolegudstjenester egentlig ikke et paradoks, men et legitimt spørsmål om inkludering og respekt for mangfoldet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bare ei trøyst til deg.Du har minst 6 år på deg til å styrke kunnskapsgrunnlaget.Å spandere på deg ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrJeg er ikke i posisjon til å korrigere tallene i KS2-analysen. Det jeg savner er hvor stort er statens bidrag ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg konstaterer at du er samd I kalkylen basert på 2022 prisar. Og at samanlikna med splitter 18/6 har prisen ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrStyringsrammen er ikke hogd i stein, og ikke av TØI/Dovre. Flere giga-prosjekter er satt i gang eksempelvis på Østlandet, uten ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu må trekke pusten.Første anslag på kostnad Breivika til Molde var 43 mrd.Da måtte SVV gå i seg sjølve og ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2 nevner spesifikt 5mrd som bompengeandel. Tidligere har 3mrd vært satt som bompengepotensialet. Følgelig har bompengedelen økt. Du har ikke ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse