Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 februar 2024 11:39
Del på Facebook
I fjor var 88 prosent av all importert nypotet fra Israel. I år blir det ingen israelske poteter i Coops butikker. Foto: Lise Åserud / NTB
I fjor var 88 prosent av all importert nypotet fra Israel. I år blir det ingen israelske poteter i Coops butikker. Foto: Lise Åserud / NTB

Coop dropper all import av potet fra Israel i år. De sier at det utelukkende handler om kommersielle hensyn.

I fjor var 88 prosent av all importert nypotet fra Israel. Det viser tall NRK har hentet inn fra Landbruksdirektoratet.

Kanalen skriver at det er første gang på mange år at Coop dropper poteter fra Israel.

Dagligvarekjeden vil ikke la seg intervjue om saken, men kommunikasjonsdirektør Harald Kristiansen skriver i en epost at kjeden har sikret seg avtaler på både lagringspoteter og nypoteter fra Finland, Frankrike, Spania, Italia og Kypros.

Samtidig understreker Kristiansen at avgjørelsen om å droppe Israel utelukkende dreier seg om kommersielle hensyn.

– Produksjonen i Israel kan bli rammet, veier og havner kan bli stengt. For oss har det derfor vært viktig å finne leverandører hvor vi er trygge på at vi får de varene vi har bestilt, og at de kommer fram, skriver Kristiansen til kanalen.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse