Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 februar 2024 14:31
Del på Facebook
Kraftutbyggingen i Norge går i sakte tempo sammenlignet med nabolandene våre. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Kraftutbyggingen i Norge går i sakte tempo sammenlignet med nabolandene våre. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

De siste årene har utbyggingen av ny kraft i Norge nærmest stagnert, mens nabolandene våre bygger ut stadig mer. Fornybar Norge er bekymret for utviklingen.

– Kraftforbruket er økende, mens kraftproduksjonen står nesten på stedet hvil. Dette står i sterk kontrast til våre nordiske naboer som driver en langt mer offensiv energipolitikk, sier Åslaug Haga, leder i Fornybar Norge, i en pressemelding.

Annonse
Annonse

Hun peker på ferske tall fra Norges vassdrags- og energidirektorat som viser at Norge i fjor ferdigstilte 493 megawatt (MW) ny kraftproduksjon, hvorav 60 prosent var ny solkraft.

Dalende utbygging i Norge

Det innebærer en produksjonsøkning på 0,85 TWh (milliarder kilowattimer), tilsvarende en halv prosent av Norges normalårsproduksjon på 158 TWh.

Til sammenligning økte kraftkapasiteten i Sverige i fjor med 3432 MW, med 1601 MW i Finland og med 582 MW i Danmark, viser Montels oversikt.

Annonse
Annonse

Den norske utbyggingen har falt år for år siden 2020, og investeringene i ny kraftproduksjon har ikke vært lavere siden Statistisk sentralbyrå begynte å føre statistikk over dette i 2006.

– Kan gjøre Norge sårbare

Haga påpeker at prognoser fra NVE og Statnett viser at kraftoverskuddet i Norge er i ferd med å forsvinne. Hun sier at det kan føre til at Norge blir sårbare for prissvingninger i Europa.

– I Norge har vi hatt stor usikkerhet om skattevilkår, samt langtrukne prosesser, på toppen av folkelig og politisk motstand mot utbygging, sier Haga.

Hun mener vi må lære av nabolandene, blant annet Danmark som har gått systematisk til verks med handlingsplaner, konkrete mål for energiutbygging og tilhørende tiltak for å nå dem.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse