Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 februar 2024 01:07
Del på Facebook

Statkraft slapp ut store mengder slam i den nasjonale lakseelva Surna i 2022. Nå har Statsforvalteren i Møre og Romsdal anmeldt hendelsen.

Statkraft tømte vannmengden i forbindelse med en stor rehabilitering av demningene til Trollheimen kraftverk. Det førte også til at store mengder slam fra fjellet gikk ut i elven Surna. Elven ble farget brun etter hendelsen, som Statkraft har beklaget.

– Generelt sier vi at å være kritisk til virksomheten vår eller melde oss når en mener det er rett, står alle fritt til. Det er en veldig uheldig sak, og vi beklager veldig sterkt om det som har skjedd, sier regiondirektør Kåre Hønsi i Statkraft til NRK.

Ett år etter utslippet lå det fortsatt betydelige mengder slam i elven.

– Vi har gjort undersøkelser i et og et halvt år. De konkluderer med at det er blitt bedring. Men elven er ikke tilbake til det utgangspunktet det var, derfor jobber vi videre med ytterlige tiltak, legger Hønsi til.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse