Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 februar 2024 10:58
Del på Facebook
Det kan bli kø på de mest populære hjemfartsårene fra fjellet, men foreløpig ser det rolig ut, melder Statens vegvesen. Foto: Paul Kleiven / NTB
Det kan bli kø på de mest populære hjemfartsårene fra fjellet, men foreløpig ser det rolig ut, melder Statens vegvesen. Foto: Paul Kleiven / NTB

Mange skal hjem fra fjellet etter vinterferien, men søndag ettermiddag flyter trafikken overraskende greit, ifølge Statens vegvesen.

Tidligere søndag ba Vegvesenet folk om å beregne god tid på veiene, men godt føre og få hendelser gjør hjemfarten overkommelig.

Annonse
Annonse

– Det har nesten vært mindre trafikk enn vanlig, sier trafikkoperatør Gry Solli i Statens vegvesen til NTB.

Hun mener trafikken foreløpig denne vinterferiesøndagen har vært akkurat som søndager ellers.

Kø på de vanlige stedene

Solli forteller at det er litt kø på flere av de faste stedene, blant annet på E6 fra Fåberg mot Biri, samt fra Hønefoss mot Sollihøgda.

I tillegg har det vært kø mellom Langsetkrysset og Minnesundbrua ved Eidsvoll. Årsaken er at ett felt i retning Gardermoen er stengt på grunn av en skade i veibanen. Trafikkoperatøren opplyser at dette feltet mest sannsynlig ikke åpner igjen søndag.

Annonse
Annonse

Dette kunne potensielt ført til langt mer kø enn normalt, men Solli gir ros til trafikantene som har fulgt Vegvesenets oppfordringer.

– Vi har anbefalt å kjøre om riksvei 4 eller annen alternativ omkjøringsrute. Trafikken har spredt seg fint, så folk har vært flinke til å følge med, sier Solli.

Dobbel elgstans

Langs E6 ved Vinstra har elgtrøbbel preget trafikken. Først ble Teigkamptunnelen stengt noen timer på grunn av en elg innenfor viltgjerdet. Denne ble tatt hånd om av viltnemnda.

Kort tid etter ble Hundorptunnelen litt lenger sør stengt etter en ny elgobservasjon. Den beveget seg etter hvert ut i skogen igjen, og tunnelen kunne åpnes for trafikk.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse