Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 februar 2024 10:59
Del på Facebook
En NTNU-forsker mener det er viktig at Norge tar grep for å forhindre forsøpling i havet etter at en ny undersøkelse viste at store mengder tau havner i norske farvann hvert år. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB
En NTNU-forsker mener det er viktig at Norge tar grep for å forhindre forsøpling i havet etter at en ny undersøkelse viste at store mengder tau havner i norske farvann hvert år. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB

Norske fiskebåter mister nær 400 tonn tau i norske farvann hvert år, ifølge en undersøkelse. Forsker mener det er på tide å ta grep.

Det kommer fram etter undersøkelser gjort av forskere på hvordan tauverk behandles i det kommersielle fisket, skriver Teknisk Ukeblad.

En ny studie fra NTNU viser at kun en tredel av tauverket som produseres og selges i Norge, kan resirkuleres på en bærekraftig måte.

Førsteamanuensis Paritosh Deshpande ved NTNUs institutt for industriell økonomi og teknologiledelse har forsket på plastforsøpling i havet gjennom flere år. Blant annet har de funnet ut at store mengder fiskeredskap som kan føre til spøkelsesfiske, havner i havet.

Annonse
Annonse

– Vi gjorde en analyse som viste at nærmere 400 tonn slikt avfall fra norsk fiskerisektor ender i havet hvert år, sier Deshpande til Teknisk Ukeblad.

Han mener det er viktig at Norge tar i et tak for å forhindre forsøpling i havet.

– Norge er tungt avhengig av den blå økonomien. Det haster med å finne løsninger. Uten forsvarlig håndtering av tauverk blir ikke fiskerisektoren grønn og bærekraftig.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse