Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 mars 2024 19:49
Del på Facebook
Hurtigruten gikk med solid underskudd i 2023. På bildet ses hurtigruten Polarlys på Moldefjorden. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Hurtigruten gikk med solid underskudd i 2023. På bildet ses hurtigruten Polarlys på Moldefjorden. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Hurtigruten tapte 243,3 millioner euro i 2023, tilsvarende 2,7 milliarder kroner. I fjerde kvartal alene tapte de 97 millioner euro.

Det skriver selskapet i en børsmelding fredag.

Annonse
Annonse

Et tap på 97 millioner euro i fjerde kvartal tilsvarer rundt 1,25 milliarder kroner.

I hele 2023 omsatte selskapet for 7,5 milliarder kroner, en økning på 14 prosent sammenlignet med året før, skriver Dagens Næringsliv.

Frykter den generelle inflasjonen

I rapporten skriver administrerende direktør Daniel Skjeldam at inntjeningen har vært svakere på grunn flere ting, skriver E24.

Han viser til høye engangskostnader, utfordringer knyttet til skipet Maud som ble utsatt for kraftig uvær og høyere kostnader generelt på grunn av inflasjon.

Selskapet frykter at den generelle inflasjonen i samfunnet kan føre til mindre reising og lavere etterspørsel.

Annonse
Annonse

Nedgang for Expeditions

I september i fjor ble det kjent at Hurtigruten Expeditions, som står for rederiets ekspedisjonscruise, endret navn til HX. Samtidig ble Hurtigruten Norway, som står for rederiets rutetrafikk, forkortet til Hurtigruten, skrev E24.

Ifølge Finansavisen tapte Hurtigruten store summer på cruise-virksomheten. I fjerde kvartal 2023 omsatte Hurtigruten og HX Hurtigruten Expeditions for henholdsvis 74 og 68 millioner euro.

EBITDA-marginen for de to segmentene var dog henholdsvis på minus 9,7 prosent og minus 37,5 prosent.

Økning i forhåndsbestillinger

I meldingen skriver selskapet at de har forhåndsbestillinger for 2024 på 461 millioner euro, som tilsvarer 7 milliarder kroner.

Det er en økning på seks prosent sammenlignet med året før.

Forhåndsbestillingene for neste år viser en økning på 9 prosent i gjennomsnittlige bestillinger de siste 90 dagene sammenlignet med samme tid året før, ifølge Finansavisen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse