Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 mars 2024 19:49
Del på Facebook
Hurtigruten gikk med solid underskudd i 2023. På bildet ses hurtigruten Polarlys på Moldefjorden. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Hurtigruten gikk med solid underskudd i 2023. På bildet ses hurtigruten Polarlys på Moldefjorden. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Hurtigruten tapte 243,3 millioner euro i 2023, tilsvarende 2,7 milliarder kroner. I fjerde kvartal alene tapte de 97 millioner euro.

Det skriver selskapet i en børsmelding fredag.

Annonse
Annonse

Et tap på 97 millioner euro i fjerde kvartal tilsvarer rundt 1,25 milliarder kroner.

I hele 2023 omsatte selskapet for 7,5 milliarder kroner, en økning på 14 prosent sammenlignet med året før, skriver Dagens Næringsliv.

Frykter den generelle inflasjonen

I rapporten skriver administrerende direktør Daniel Skjeldam at inntjeningen har vært svakere på grunn flere ting, skriver E24.

Han viser til høye engangskostnader, utfordringer knyttet til skipet Maud som ble utsatt for kraftig uvær og høyere kostnader generelt på grunn av inflasjon.

Selskapet frykter at den generelle inflasjonen i samfunnet kan føre til mindre reising og lavere etterspørsel.

Annonse
Annonse

Nedgang for Expeditions

I september i fjor ble det kjent at Hurtigruten Expeditions, som står for rederiets ekspedisjonscruise, endret navn til HX. Samtidig ble Hurtigruten Norway, som står for rederiets rutetrafikk, forkortet til Hurtigruten, skrev E24.

Ifølge Finansavisen tapte Hurtigruten store summer på cruise-virksomheten. I fjerde kvartal 2023 omsatte Hurtigruten og HX Hurtigruten Expeditions for henholdsvis 74 og 68 millioner euro.

EBITDA-marginen for de to segmentene var dog henholdsvis på minus 9,7 prosent og minus 37,5 prosent.

Økning i forhåndsbestillinger

I meldingen skriver selskapet at de har forhåndsbestillinger for 2024 på 461 millioner euro, som tilsvarer 7 milliarder kroner.

Det er en økning på seks prosent sammenlignet med året før.

Forhåndsbestillingene for neste år viser en økning på 9 prosent i gjennomsnittlige bestillinger de siste 90 dagene sammenlignet med samme tid året før, ifølge Finansavisen.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøNår bompengeproposisjonen eventuelt skal leggast fram fram for Stortinget må grunnlaget vere presist basert på oppdaterte kostnadstall.Så vil nok Stortinget ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrNår blir det tvingende nødvendig å oppdatere en KS2-rapport fra mars 2023 på grunn av prisendringer?I sammenligning med null-alternativet; når ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEg har sagt at KS2 må oppdaterast for endring av kostnadsnivået i prosjektet der KS2 rapporten frå 2023 er etter ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrMener du for alvor at en KS2-analyse må kvalitetssikres på nytt bare på grunn av prisstigning?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDersom du er så enfoldig at du trur at der ikkje har vore prisstigning etter 2022 og fram til ein ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvor lang tid går det før en må oppdatere KS2-analysen datert mars 2023 fordi den er utgått på dato og ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse