Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 mars 2024 06:47
Del på Facebook
Norge eksporterte sjømat for 13,3 milliarder kroner i februar. Foto: Cornelius Poppe / NTB
Norge eksporterte sjømat for 13,3 milliarder kroner i februar. Foto: Cornelius Poppe / NTB

Norge eksporterte sjømat for 13,3 milliarder kroner i februar, 3 prosent mer enn i 2023. Verdien på norsk sjømateksport har økt hver eneste måned i tre år.

– Takket være stor verdivekst for laks, ørret, torsk og snøkrabbe ble eksportverdien i februar løftet til et historisk høyt nivå, sier administrerende direktør Christian Chramer i Norges sjømatråd.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Verdien på norsk sjømateksport har nå økt hver måned i tre år, noe som aldri har skjedd før, sier han.

Sist det var nedgang i eksportverdien var i februar 2021.

Chramer peker på global prisvekst, god etterspørsel i sjømatmarkedet og en svak norsk krone som noen av årsakene til verdiveksten.

Tidenes beste måned for kongekrabbe

I februar var Europa fremdeles det viktigste markedet for norsk sjømat, med 67 prosent av eksporten målt i verdi. Deretter følger Asia (22 prosent) og USA (8 prosent).

Til tross for lavere kvoter sammenlignet med i fjor, ble februar en historisk måned for torsk og kvalitetsmerket skrei.

Annonse
Annonse

– Hele 31 prosent av eksportverdien av fersk villfanget torsk var skrei. Dette er en langt høyere andel enn tidligere år, sier Chramer.

Også ørreten opplevde stor vekst. Norge eksporterte 4767 tonn ørret til en verdi av 454 millioner kroner i februar. I tillegg ble det tidenes beste februar for kongekrabbe med eksport av 170 tonn kongekrabbe til en verdi av 97 millioner kroner.

Danmark øker mest

I februar ble det sendt eksportert mest norsk sjømat til Polen, Danmark og USA. Totalt ble det eksportert sjømat til 114 land i årets korteste måned, noe som er tre flere enn i 2023.

Ifølge Norsk Sjømatråd var det Danmark som sto for størst verdivekst med eksportverdi på 179 millioner kroner, eller 18 prosent, sammenlignet med februar i fjor.

Danmark forblir også ett av Norges største markeder for laks, sammen med Polen og Frankrike.

Eksportvolumet med laks til Danmark endte på 7707 tonn, noe som er 42 prosent høyere enn samme måned i fjor.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse