Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 mars 2024 20:10
Del på Facebook
Oljefondets leder Nicolai Tangen kan si seg godt fornøyd med at oljefondets verdi nå har passert 16.000 milliarder. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Oljefondets leder Nicolai Tangen kan si seg godt fornøyd med at oljefondets verdi nå har passert 16.000 milliarder. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Oljefondet passerte tirsdag ettermiddag 17.000 milliarder kroner. Det tilsvarer litt over 3 millioner kroner for hver nordmann.

Det er første gang at telleverket passerer 17.000 milliarder, bekrefter oljefondet overfor E24.

I februar var fondet oppe i en verdi på over 16.500 milliarder kroner, som var rekord på det tidspunktet.

Den sterke økningen skyldes flere årsaker, men hovedgrunnene er aksje- og rentemarkedet. I tillegg kan mye av endringen tilskrives den svake norske kronen.

Oljefondet eier en andel i over 9000 selskaper i over 70 land. Blant selskapene er Apple, Nestlé, Microsoft og Samsung. I gjennomsnitt eier oljefondet 1,5 prosent av alle børsnoterte selskaper i verden.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse