Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 mars 2024 09:15
Del på Facebook
Fra Nye Veiers bygging av strekningen mellom Kristiansand og Mandal Øst. Byggingen av den fire felts motorveien førte alene til nedbygging av 1369 dekar skog. Strekningen åpnet i 2022. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Fra Nye Veiers bygging av strekningen mellom Kristiansand og Mandal Øst. Byggingen av den fire felts motorveien førte alene til nedbygging av 1369 dekar skog. Strekningen åpnet i 2022. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB

Veiselskapet Nye Veier har bygd ned skog tilsvarende 900 fotballbaner de siste årene. Det har også gått med en del dyrket mark og myr for å bygge vei.

– Oppmerksomheten om natur og miljø har økt betydelig de siste årene, og Nye Veier bidrar til åpenhet om konsekvensene av selskapets utbygginger, skriver samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i et skriftlig svar til Stortinget.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Han fikk nylig spørsmål av SVs Mona Fagerås om hvor mye skog, dyrket mark, beite og myr det statlige selskapet Nye Veier har beslaglagt under byggingen av 120 kilometer vei siden 2015.

Skog tilsvarende 900 fotballbaner

I oversikten samferdselsministeren har sendt, kommer det fram at Nye Veier har bygget ned:

* 6424 dekar skog – tilsvarende 900 fotballbaner

* 1007 dekar dyrket mark – tilsvarende 141 fotballbaner

* 44 dekar beitemark – tilsvarende 6,2 fotballbaner

* 31,9 dekar myr – tilsvarende 31,9 fotballbaner

De største inngrepene har kommet under byggingen av E18 mellom Tvedestrand og Arendal, som la beslag på 2024 dekar skog og 109 dekar myr.

1 dekar er det samme som 1 mål, og tilsvarer 1000 kvadratmeter. En standard bane i toppfotballen er på 7140 kvadratmeter.

Annonse
Annonse

Nye Veier: – Mye har skjedd

Kommunikasjonsdirektør Christian Altmann i Nye Veier skriver i en epost til NTB at de som første transportvirksomhet har innført et helhetlig arealregnskap. De har også investert i nye metoder for å ta bedre hensyn til natur og miljø.

– I dag tar vi hensyn til dette på an annen og bedre måte enn før når vi planlegger. Jeg tror ikke vi skal spekulere i helt konkrete tall for hvor mye mer eller mindre areal som hadde blitt påvirket dersom disse prosjektene ble planlagt i dag. Vi kan nok likevel anta at arealbeslaget hadde vært noe lavere, i og med at klima, natur og miljø i dag har større oppmerksomhet, både i Nye Veier og i sektoren ellers, enn det hadde for noen år siden, sier han.

Altmann påpeker at man uansett ikke kommer utenom at bygging av transportinfrastruktur legger beslag på arealer.

Han sier at mye har skjedd i samfunnet de siste årene både når det gjelder politikk, regelverk og analysemetoder.

– Vi planlegger, bygger og drifter vei i tråd med politiske forventninger, og basert på det samme analyse- og metodeapparatet resten av sektoren bruker. Jeg tror alle vil være enige i at natur og dyrket mark historisk ikke har hatt en tydelig nok plass i disse analysene.

Ny transportplan

Neste fredag legger regjeringen fram Nasjonal transportplan for årene 2025 til 2036. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har sagt til NTB at det blir en tydelig satsing på klima og natur i planen.

Regjeringen har også signalisert at flere gigantprosjekter må vike, og at mer penger blir brukt til vedlikehold av allerede eksisterende infrastruktur.

– Vi gjenbruker mer og tar ikke hull på like store naturområder, har han sagt.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Fakta om nedbygging av natur og dyrka mark under Nye Veiers prosjekter

Permanente arealbeslag som følge av veiprosjekter fra Nye Veier i perioden fra det statlige selskapet ble startet i 2015.

E18 Tvedestrand-Arendal

• Ferdigstilt: 2019

• Antall km vei: 22

• Skog (dekar): 2024

• Dyrka mark (dekar): 45

• Beite (dekar): 0

• Myr (dekar): 109

E18 Rugtvedt-Dørdal

• Ferdigstilt: 2019

• Antall km vei: 16,3

• Skog (dekar): 1141

• Dyrka mark (dekar): 16

• Beite (dekar): 1

• Myr (dekar): 6

E6 Kolomoen-Arnkvern

• Ferdigstilt: 2020

• Antall km vei: 19,6

• Skog (dekar): 278

• Dyrka mark (dekar): 109

• Beite (dekar): 17

• Myr (dekar): 3

E6 Arnkvern-Moelv

• Ferdigstilt: 2020

• Antall km vei: 23,3

• Skog (dekar): 242

• Dyrka mark (dekar): 521

• Beite (dekar): 7

• Myr (dekar): 0

E39 Mandal Ø - Mandal by

• Ferdigstilt: 2021

• Antall km vei: 13

• Skog (dekar): 1248

• Dyrka mark (dekar): 77

• Beite (dekar): 14

• Myr (dekar): 70

E6 Kvål-Melhus

• Ferdigstilt: 2022

• Antall km vei: 7,3

• Skog (dekar): 123

• Dyrka mark (dekar): 176

• Beite (dekar): 3

• Myr (dekar): 0

E39 Kristiansand-Mandal Ø

Ferdigstilt: 2022

Antall km vei: 19,3

Skog (dekar): 1369

Dyrka mark (dekar): 62

Beite (dekar): 1

Myr (dekar): 40

Totalt:

• Antall km vei: 120,8

• Skog (dekar): 6424

• Dyrka mark (dekar): 1007

• Beite (dekar): 44

• Myr (dekar): 228

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse