Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 april 2024 11:47
Del på Facebook
90 prosent av de nye personbilene registrert ved inngangen til april var elbiler. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
90 prosent av de nye personbilene registrert ved inngangen til april var elbiler. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Nybilsalget i mars ligger 50 prosent bak fjoråret. Ikke siden 2009 har det vært registrert færre nye personbiler i mars måned enn i år.

I mars ble det totalt registrert 9.750 nye personbiler, mot drøyt 19.000 i mars i fjor.

Annonse
Annonse

Kraftig prisvekst og høye renter fremholdes som bakgrunn for nedgangen.

– Nybilsalget, som gjerne er en slags temperaturmåler på folks økonomi, gjenspeiler de økonomiske utfordringene mange opplever, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) i en pressemelding.

Ved inngangen til april var det registrert 22.252 nye personbiler, nesten 22 prosent færre enn på samme tid i fjor. Av disse var hele 90 prosent elbiler.

Annonse
Annonse

Stortinget har satt som mål at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Generalsekretær i Norsk elbilforening Christina Bu påpeker at vi nå har en høy elbilandel, men at vi må høyere opp for å nå målet.

Hun gleder seg dog over at de ladbare hybridbilene ikke lenger utgjør en stor utfordring for å elektrifisere bilparken.

– Tre måneder inn i året kan vi konstatere at det var et nødvendig og riktig grep som ble gjort i statsbudsjettet for 2024 og som førte til at hybridbilene ble dyrere, sier Bu i en pressemelding.

Andelen ladbar hybrid er på lave 2 prosent hittil i 2024, et langt steg ned fra omtrent 8 prosent i 2023.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse