Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 april 2024 11:47
Del på Facebook
90 prosent av de nye personbilene registrert ved inngangen til april var elbiler. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
90 prosent av de nye personbilene registrert ved inngangen til april var elbiler. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Nybilsalget i mars ligger 50 prosent bak fjoråret. Ikke siden 2009 har det vært registrert færre nye personbiler i mars måned enn i år.

I mars ble det totalt registrert 9.750 nye personbiler, mot drøyt 19.000 i mars i fjor.

Annonse
Annonse

Kraftig prisvekst og høye renter fremholdes som bakgrunn for nedgangen.

– Nybilsalget, som gjerne er en slags temperaturmåler på folks økonomi, gjenspeiler de økonomiske utfordringene mange opplever, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) i en pressemelding.

Ved inngangen til april var det registrert 22.252 nye personbiler, nesten 22 prosent færre enn på samme tid i fjor. Av disse var hele 90 prosent elbiler.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Stortinget har satt som mål at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Generalsekretær i Norsk elbilforening Christina Bu påpeker at vi nå har en høy elbilandel, men at vi må høyere opp for å nå målet.

Hun gleder seg dog over at de ladbare hybridbilene ikke lenger utgjør en stor utfordring for å elektrifisere bilparken.

– Tre måneder inn i året kan vi konstatere at det var et nødvendig og riktig grep som ble gjort i statsbudsjettet for 2024 og som førte til at hybridbilene ble dyrere, sier Bu i en pressemelding.

Andelen ladbar hybrid er på lave 2 prosent hittil i 2024, et langt steg ned fra omtrent 8 prosent i 2023.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse