Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 april 2024 15:51
Del på Facebook
Energiminister Terje Aasland (Ap) mener åpningen av havområdet i Norske- og Grønlandshavet vil bidra til mer kunnskap om havbunnsmineralressurser. Foto: Emilie Holtet / NTB
Energiminister Terje Aasland (Ap) mener åpningen av havområdet i Norske- og Grønlandshavet vil bidra til mer kunnskap om havbunnsmineralressurser. Foto: Emilie Holtet / NTB

Nå er det formelt besluttet å åpne et område i Norskehavet og Grønlandshavet for mineralvirksomhet. Det er en internasjonal skandale, mener Venstre-talsmann.

– Nå åpnes området som et bredt flertall i Stortinget har vedtatt at vi skal åpne. Det vil gi oss mer kunnskap om havbunnsmineralressursene våre og om naturmiljøet på havbunnen, sier energiminister Terje Aaslan (Ap) i en pressemelding.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I første omgang innebærer åpningen av havområdet at aktører kan få tillatelse til å lete etter mineraler i et begrenset område.

«Slik aktivitet vil kun ha små miljøvirkninger» skriver Energidepartementet i pressemeldingen.

Klimapolitisk talsperson Ola Elvestuen i Venstre mener på sin side at dette skrittet er både uansvarlig og skadelig.

Letelisenser i 2025

– Det er en internasjonal skandale når regjeringen uten forbehold driver framover åpningsprosessen for leting og utvinning av havbunnsmineraler, sier Elvestuen til NTB.

Han mener åpningen av havområdet viser at regjeringen står helt uten evne og vilje til å ta vare på naturen.

Sokkeldirektoratet jobber nå med første konsesjonsrunde som vil starte opp i 2024. Direktoratets oppgave er å utarbeide et forslag til hvilken del av havområdet som bør gjøres tilgjengelig for søknader i første runde.

Regjeringen tar sikte på å dele ut tillatelser i første kvartal 2025.

Annonse
Annonse

– Dette undergraver Norges posisjon som en pådriver for bedre bærekraftig havforvaltning, og vi må forvente sterke negative internasjonale reaksjoner, sier Elvestuen.

Utvinningsplan må godkjennes

Før en eventuell utvinning av havbunnsmineraler kan starte, kreves det at departementet har godkjent en utvinningsplan fra rettighetshaverne. Planene vil bare godkjennes dersom de viser at det kan skje bærekraftig og forsvarlig.

De første planene skal også legges fram for Stortinget.

Fagrådgiver Haldis Tjeldflaat Helle i Greenpeace presiserer at regjeringen trosser både egne fagetater, fiskerinæringen, bredt folkelig engasjement og råd fra EU ved å åpne havområdet for gruvedrift.

– Det er absurd at Støre-regjeringen fortsetter den kunnskapsløse satsingen på gruvedrift på havbunnen, midt i natur- og klimakrisen. Kunnskapen sier nei, men Norge insisterer fortsatt på å være verst i klassen, sier Helle til NTB.

Også Natur og Ungdom mener dagens åpning av området viser hvor lite hensyn regjeringen tar til natur og miljø.

– Dette har vært en forhastet prosess helt fra start, der regjeringen totalt ignorerer alle miljøfaglige råd, og gambler hensynsløst med våre felles naturressurser, sier organisasjonsleder Gytis Blaževičius.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøSamferdselsdepartementet har ikkje synsa om flytting.Stortinget har ikkje vedtatt at Staten skal ta garantiansvaret. 
Terje Sundsbø 1 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrE39 er en riksvei. Det er ikke opp til Molde kommune å bygge nytt fergeleie, dette er statens oppgave. Og ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøKS2 Vik til Molde bygger på ei kalkyle der Julsundbrua skal koste 8,8 mrd 2022 kroner og P50.  Tidlegast oppstart ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrDa synes vi å være enige om at Nye Veier AS sin årlige pott ikke påvirkes av tildelingen til Statens ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøRyfast,  ferdig i 2019, med sine 14,7 km kosta 8 mrd. Rogfast med sine 27 km er etter siste estimat forventa ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDu er framleis I drømmeland.Summen til vegformål i NTP tilsvarer 19 mrd pr år. Alt inkludert.Nye veier vart unnfanga av ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse