Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
17 april 2024 11:20
Del på Facebook
Foto: Virginia Mayo / AP
Foto: Virginia Mayo / AP

Averøy INP leverte 16. april sitt høringssvar til energidepartementet angående «Fornybardirektivet».

Brevet er gjengitt i sin helhet nedenfor.

Høringssvar angående «Europaparlament- og rådsdirektiv 2023/2413/EU»

Vi viser til høringen angående «Høyring om EUs fornybardirektiv frå 18. oktober 2023», og ønsker å fremlegge våre synspunkter.

Artikkel 16f – Lokaldemokrati

Vi er dypt bekymret for innvirkningen Artikkel 16f, i dette direktivet, vil ha på lokaldemokratiet. Å gi nasjonale myndigheter økt myndighet over tillatelser og planlegging av fornybare energiprosjekter vil redusere lokalbefolkningens innfl ytelse og muligheten til å ta avgjørelser etter deres interesser og behov. Lokaldemokratiet er hjørnesteinen i vår samfunnsstruktur, og det er avgjørende å sikre at lokale myndigheter og befolkningen har en sentral rolle i beslutningsprosesser som påvirker deres områder og nabolag.

Artikkel 16a-3 – Miljøvurdering

Vi ønsker å uttrykke vår bekymring angående unntakene fra kravet om miljøkonsekvensvurdering. Dette kan potensielt være problematisk i forhold til norske lover og forvaltningsprinsipper. Vi oppfordrer derfor til å verne om eksisterende norske forvaltningsprinsipper og ivareta hensynet til miljøvern og bærekraftig utvikling.

Det er viktig for oss å sikre at lokal kunnskap om fl ora, fauna og naturtyper blir vurdert, og at lokale interesser blir hørt gjennom lokale prosesser. Dette er avgjørende for å ivareta mindre økosystem og deres naturtype. Lokal kunnskap om miljøet er uvurderlig for å gjøre nøyaktige og omfattende miljøvurderinger.

Manglende oversettelse

Vi vil også påpeke at det er uheldig at et så viktig høringsbrev ikke er oversatt til norsk. Dette begrenser muligheten for bred deltakelse og involvering fra alle interesserte parter i Norge. Det er viktig at alle kan forstå og delta i høringsprosessen.

Vi ber derfor departementet om å oversette viktige høringsdokumenter til norsk for bedre deltakelse.

Avslutning

Vi ber derfor om at «Høyring om EUs fornybardirektiv frå 18. oktober 2023» gjennomgår ytterligere vurdering med tanke på viktigheten av et sterkt lokaldemokrati og at lokale stemmer blir hørt og respektert i beslutningsprosesser knyttet til utbygging av fornybar energi og klimatiltak, samt en grundig gjennomgang av disse bestemmelsene for å sikre at de er i samsvar med norske lover og forvaltningsprinsipper, samt at de ivaretar hensynet til miljøvern og bærekraftig utvikling.

Averøy INP mener at «Europaparlament- og rådsdirektiv 2023/2413/EU» ikke kan innføres i Norge, da det er ødeleggende for vårt lokaldemokrati og strider med viktige norske forvaltningsprinsipper. Derfor ber vi om at direktivet avvises.

Vi takker for oppmerksomheten.

Med vennlig hilsen,
Vegar Vaag

På vegne av Averøy INP

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse