Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
19 april 2024 10:44
Del på Facebook
Slik ser det ut i Kjelstadlinja i Trollstigen. Store isparti. Foto: Dag Christian Ugseth / Møre og Romsdal fylkeskommune
Slik ser det ut i Kjelstadlinja i Trollstigen. Store isparti. Foto: Dag Christian Ugseth / Møre og Romsdal fylkeskommune

Møre og Romsdal fylkeskommune startet mandag 15. april jobben med å klargjøre Trollstigen for en ny sesong. Det er unormalt mye is i fjellet, som gjør at brøytingen starter fra Valldals-sida denne gangen, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune.

I år er det lite snø i Trollstigen, men derimot er det mye is. For å ivareta sikkerheten blir ikke arbeidet startet fra bunnen av Trollstigen som normalt. Spesielt i Kjellstadlinja, som er det mest utsatte partiet for steinsprang, er det store isparti. Derfor starter brøytejobben fra Valldals-siden.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Forventer åpning i slutten av mai

Om alt går som planlagt ligger det an til at Trollstigen kan åpnes i slutten av mai. Dette betinger at det ikke kommer nye store snømengder i den kommende perioden.

– Vi vet aldri helt når åpningen blir. Det med vær og vind styrer vi ikke over, men vi sikter oss inn mot slutten av mai, noe som er en normal tid å åpne Trollstigen på. Utfordringen i år er per nå ikke store snømengder, men is, som vi ikke har så lyst å jobbe under, sier Roar Vikhagen, byggeleder i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Annonse
Annonse

– Farlig å være i Trollstigen i arbeidsperioden

I tidligere sesonger har brøytemannskapet måttet avbryte arbeidet i flere dager på grunn av folk som har oppholdt seg i området. Under dette arbeidet regnes veien opp Trollstigen som et anleggsområde.

– Vi har sikkerhet først og fremst i tankene når vi arbeider der oppe. Vi opplever av og til at vi må avbryte arbeidet på grunn av at det er folk i området der vi jobber. Da må vi stoppe opp. Dette fører til at vi ikke kan jobbe effektivt, og det kan påvirke åpningsdatoen til slutt. Det er mange andre fine turer i området som man heller bør velge mens vi jobber her, sier Vikhagen.

I gang på Geirangerfjellet

Brøytejobben over Geirangerfjellet er allerede i gang. På denne strekningen startet klargjøringsjobben mandag før påske. Brøytemannskapet nærmer seg nå Djupvasshytta. Det er noe mindre snø på Sunnmørs-siden enn de siste årene. Det er mer snø på Innlands-siden. Stavbrekka er også i år overvåket, og utviklingen i dette området avgjør når veien kan åpnes. Mest trolig vil veien kunne åpnes i løpet av mai.

(Kilde: Møre og Romsdal fylkeskommune)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse