Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
19 april 2024 10:44
Del på Facebook
Slik ser det ut i Kjelstadlinja i Trollstigen. Store isparti. Foto: Dag Christian Ugseth / Møre og Romsdal fylkeskommune
Slik ser det ut i Kjelstadlinja i Trollstigen. Store isparti. Foto: Dag Christian Ugseth / Møre og Romsdal fylkeskommune

Møre og Romsdal fylkeskommune startet mandag 15. april jobben med å klargjøre Trollstigen for en ny sesong. Det er unormalt mye is i fjellet, som gjør at brøytingen starter fra Valldals-sida denne gangen, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune.

I år er det lite snø i Trollstigen, men derimot er det mye is. For å ivareta sikkerheten blir ikke arbeidet startet fra bunnen av Trollstigen som normalt. Spesielt i Kjellstadlinja, som er det mest utsatte partiet for steinsprang, er det store isparti. Derfor starter brøytejobben fra Valldals-siden.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Forventer åpning i slutten av mai

Om alt går som planlagt ligger det an til at Trollstigen kan åpnes i slutten av mai. Dette betinger at det ikke kommer nye store snømengder i den kommende perioden.

– Vi vet aldri helt når åpningen blir. Det med vær og vind styrer vi ikke over, men vi sikter oss inn mot slutten av mai, noe som er en normal tid å åpne Trollstigen på. Utfordringen i år er per nå ikke store snømengder, men is, som vi ikke har så lyst å jobbe under, sier Roar Vikhagen, byggeleder i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Annonse
Annonse

– Farlig å være i Trollstigen i arbeidsperioden

I tidligere sesonger har brøytemannskapet måttet avbryte arbeidet i flere dager på grunn av folk som har oppholdt seg i området. Under dette arbeidet regnes veien opp Trollstigen som et anleggsområde.

– Vi har sikkerhet først og fremst i tankene når vi arbeider der oppe. Vi opplever av og til at vi må avbryte arbeidet på grunn av at det er folk i området der vi jobber. Da må vi stoppe opp. Dette fører til at vi ikke kan jobbe effektivt, og det kan påvirke åpningsdatoen til slutt. Det er mange andre fine turer i området som man heller bør velge mens vi jobber her, sier Vikhagen.

I gang på Geirangerfjellet

Brøytejobben over Geirangerfjellet er allerede i gang. På denne strekningen startet klargjøringsjobben mandag før påske. Brøytemannskapet nærmer seg nå Djupvasshytta. Det er noe mindre snø på Sunnmørs-siden enn de siste årene. Det er mer snø på Innlands-siden. Stavbrekka er også i år overvåket, og utviklingen i dette området avgjør når veien kan åpnes. Mest trolig vil veien kunne åpnes i løpet av mai.

(Kilde: Møre og Romsdal fylkeskommune)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøSamferdselsdepartementet har ikkje synsa om flytting.Stortinget har ikkje vedtatt at Staten skal ta garantiansvaret. 
Terje Sundsbø 45 minutter siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrE39 er en riksvei. Det er ikke opp til Molde kommune å bygge nytt fergeleie, dette er statens oppgave. Og ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøKS2 Vik til Molde bygger på ei kalkyle der Julsundbrua skal koste 8,8 mrd 2022 kroner og P50.  Tidlegast oppstart ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrDa synes vi å være enige om at Nye Veier AS sin årlige pott ikke påvirkes av tildelingen til Statens ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøRyfast,  ferdig i 2019, med sine 14,7 km kosta 8 mrd. Rogfast med sine 27 km er etter siste estimat forventa ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDu er framleis I drømmeland.Summen til vegformål i NTP tilsvarer 19 mrd pr år. Alt inkludert.Nye veier vart unnfanga av ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse