Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
Steinar Melby
30 april 2024 09:47
Del på Facebook
Geir Gjengstø og Aage Storvik fra Venneforeningen for RS Christiansund, her foran redningsskøyta som de håper vi greier å beholde i Kristiansund. Foto: Steinar Melby, KSU.NO / NettStudio
Geir Gjengstø og Aage Storvik fra Venneforeningen for RS Christiansund, her foran redningsskøyta som de håper vi greier å beholde i Kristiansund. Foto: Steinar Melby, KSU.NO / NettStudio

Den 123 år gamle ikoniske og originale redningsskøyta RS Christiansund, som ble bygget i 1901, har vært stasjonert både på Veiholmen og Kristiansund.

Den var den 16 redningsskøyta i Redningsselskapets tjeneste og fikk det fulle tjenestenavnet RS 16 Christiansund. Den har vært lengst i aktiv tjeneste på Sørlandet. Skuta ble solgt i 1921 og har gjennom sin tjeneste i Redningsselskapet berget 50 liv og assistert 1365 fartøy.

Annonse
Annonse

RS Christiansund var innom Sverige noen år siden 1993 før den i 2001 ble kjøpt tilbake og hentet i Gøteborg av ni ildsjeler i Kristiansund for en million kroner.

Når den kom hjem, var den å karakterisere nærmest som et vrak. Etter en fantastisk men kostbar og tidkrevende restaurering, har den vært i topp stand.

– RS Christiansund representerer en verdi for Kristiansund som var en sentral havn på nordvestlandet for mange av redningsskøytene, sier Geir Gjengstø, mens han peker over mot andre siden av Vågen og forteller videre at her lå det flere redningskøyter på rekke og rad langs ved kaiene og bryggene.

I dag ligger Colin Archer - skøyta i flott stand, fortøyd ved Mellemværftet i Vågen i Kristiansund og blir ivaretatt av Venneforeningen for RS Christiansund.

Kan gå tapt for Kristiansund

Kommunen er for tiden i en vanskelig økonomisk situasjon og må ty til innsparinger. Venneforeningen er nå engstelig for at det årlige driftstilskuddet blir vedtatt kuttet.

– Hvis vi mister tilskuddet fra kommunen, har vi ikke råd til å drive den videre. For at RS Christiansund skal være sikkerhetsklarert for å kunne drive med passasjertrafikk kreves det både ansvarsforsikringer og sertifisering av redningsutstyr som eksempelvis redningsflåte for passasjerer og mannskap. Bare dette er kostnader på 60 000 i året som Venneforeningen håper å kunne få dekt, ved at kommunen fremdeles opprettholder støtten, sier Aage Storvik.

Bjørn Otto Strømme, som også sitter i venneforeningen, skrev i et engasjert leserinnlegg i KSU.NO den tidligere i mars at det vil være et stort tap for byen hvis støtten forsvinner.

– RS 16 er en levende del av Kristiansunds historie, som gir innbyggere og besøkende en direkte forbindelse til byens sjøfartsfortid. Ved å sikre dens bevaring, bevarer vi ikke bare et fysisk objekt, men også de historiene, tradisjonene og minnene som er knyttet til det. Denne forbindelsen til fortiden er uvurderlig og bidrar til en sterkere følelse av identitet og fellesskap, skriver Strømme blant annet.

Storvik og Gjengstø støtter Bjørn Otto Strømmes innlegg helt og fullt.

– Får vi ikke disse pengene kan vi være nødt til å selge skøyta og båten kan gå tapt for Kristiansund. Nøklene vil da bli levert på ordfører Kjell Neergaards kontor, sier de to ildsjelene Aage Storvik og Geir Gjengstø fra Venneforeningen for RS Christiansund.

Skulle vært utstilt på havna

Et annet hjertesukk fra Geir Gjengstø er å kunne benytte Kristiansund havn som utstillingsplass.

Annonse
Annonse

– Hvis vi kunne fått gratis kaiplass og koplet oss på landstrøm, kunne skuta prydet havnebildet i de periodene eksempelvis flytebrygga ved Fisktrappa er ledig. Venneforeningen tar ansvaret for fortøyning og å kaste loss. Det samme gjelder også for Skonnert Ideal som sammen med RS Christiansund kunne ligget der som rene reklameobjekter for havnebyen Kristiansund, sier Geir Gjengstø.

Havnecruise for elever under Klippfiskdagan

Skolene i byen har et stående tilbud om å bruke RS Christiansund. Under Klippfiskdagan 11. til 13. juni skal blant annet Geir Gjengstø og Aage Storvik være mannskap for flere grupper med ungdomsskoleelever, som via guidet omvisning sørger for kulturformidling og informasjon om før og nå i Kristiansund havn.

Britt D'Angelo, leder av dugnadsgruppa Ramsailt og primus motor for Klippfiskdagan som nå arrangeres for tredje år på rad, roser sterkt det gode samarbeidet med Venneforeningen for RS Christiansund.

– Jeg håper politikerne i Kristiansund finner en løsning og sørger for at vi kan beholde den erverdige redningsskøyta i Kristiansund. Hvis ikke er det mange turer som ikke blir realisert og skuffede elever og lærere som går glipp av opplevelsene med levende og autentisk historie- og historiefortelling, sier Britt D'Angelo.

Britt kan også fortelle at i år støtter også skonnerten Ideal opp under Klippfiskdagan, med tokt til Fugløya for over 60 6. klassinger.

Fylkesordføreren ønsker også å være med på havnecruise

Nylig ble det også bekreftet at Anders Riise, fylkesordfører i Møre og Romsdal kommer for å åpne ungdomskonferansen under Klippfiskdagan torsdag den 13. juni 2024.

– Han ønsket også å være med på havnecruise med RS Christiansund, avslutter Britt D'Angelo.

Ønsker flere medlemmer

1T5A5508

Venneforeningen for RS Christiansund består av både noen få aktive medlemmer og en del støttemedlemmer.

Med en beskjeden medlemspris på 300 kroner per år, håper Venneforeningen at det er mulig å få vervet flere støttemedlemmer i den situasjonen man er havnet i. Men det er også behov for flere aktive medlemmer.

Ønsker man å få være med på flotte seilopplevelser og delta i drift og vedlikehold av byens historiske redningsskøyte, er det bare å møte opp til dugnad i Mellemværftet en mandag klokken 17:30, hvor Venneforeningen treffes hver uke for opplevelser og hyggelig lag.

– Her ville det så absolutt være fordelaktig å få ned gjennomsnittsalderen på medlemmene, humrer de to veteranbåtentusiastene som også legger til at de mest aktive medlemmene også har egne veteranfartøy de vedlikeholder og holder i stand.

– RS Christiansund er et flott fellesprosjekt for både medlemmer i Venneforeningen og for byen i sin helhet. Vi håper også politikerne våre ser verdien av å videreføre sin støtte og gi sikkerhet for konseptet, avslutter Storvik og Gjengstø.

VIPPS eller bankoverføring

Søk opp R/S Christiansund eller bruk VIPPS-nummer 785477, overfør 300 kroner og husk å skrive navnet ditt.

Du kan også overføre 300 kroner til bankkonto: 4040 20 05329.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse