Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Bjørn Otto Strømme
Ytring
12 mars 2024 09:45
Del på Facebook
Redningsskøyta RS16 Christiansund. Foto: Kurt Helge Røsand / NettStudio / KSU.NO
Redningsskøyta RS16 Christiansund. Foto: Kurt Helge Røsand / NettStudio / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Redningsskøyta RS 16 i Kristiansund må reddes!

I hjertet av Kristiansund finnes det en skjult skatt som forteller historier fra vår fortid, sjøfartshistorien som er så dypt forankret i byens sjel.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Redningsskøyten RS 16 representerer ikke bare et kapittel av Kristiansunds stolte maritime historie, men den står også som et levende monument over samfunnets evne til samarbeid, heltemot og innovasjon gjennom tidene.

Venneforeningen i Kristiansund har lenge vært vokterne av denne kulturskatten, og deres utrettelige innsats for å bevare RS 16 fortjener ikke bare anerkjennelse, men også vedvarende støtte fra Kristiansund kommune.

Det er forståelig at økonomiske beslutninger spiller en stor rolle i forvaltningen av kommunens ressurser. Imidlertid, å overføre det hele og fulle økonomiske ansvaret for RS 16 til venneforeningen, kan virke som en kortsiktig løsning som potensielt kan resultere i at denne historiske båten forfaller eller, i verste fall, blir glemt. Dette ville være et stor tap ikke bare for Kristiansund, men også for vår nasjonale maritime arv.

RS 16 er en levende del av Kristiansunds historie, som gir innbyggere og besøkende en direkte forbindelse til byens sjøfartsfortid. Ved å sikre dens bevaring, bevarer vi ikke bare et fysisk objekt, men også de historiene, tradisjonene og minnene som er knyttet til det. Denne forbindelsen til fortiden er uvurderlig og bidrar til en sterkere følelse av identitet og fellesskap.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Redningsskøyten kan være en unik pedagogisk ressurs for skoler og utdanningsinstitusjoner, som kan bidra til levende historieundervisning utenfor klasserommet. Gjennom besøk kan barn og unge lære om lokalhistorie, sjøfartens betydning og viktigheten av redningsarbeid og sikkerhet til sjøs.

Ved å bevare og fremme RS 16 som en attraksjon, bidrar Kristiansund til å tiltrekke seg turister og maritime entusiaster fra hele landet og utlandet. Dette stimulerer lokaløkonomien gjennom økt forbruk i reiselivsnæringen, samt styrker byens omdømme som en destinasjon for kultur- og maritim turisme.

Venneforeningens arbeid med RS 16 er et glimrende eksempel på frivillig innsats og samfunnsengasjement. Ved å støtte denne innsatsen, anerkjenner og oppmuntrer Kristiansund kommune verdien av frivillig arbeid og det sterke samholdet som finnes i lokalsamfunnet. Dette er i seg selv en investering i byens sosiale kapital.

I lys av disse argumentene, oppfordres Kristiansund kommune til å revurdere beslutningen om å trekke sin økonomiske støtte til RS 16. Forstår at økonomiske utfordringer er reelle, men oppfordrer til kreative løsninger som kan inkludere partnerskap med lokale bedrifter, tildelinger fra kulturfond, eller innovative finansieringsmodeller som kan avlaste noen av de økonomiske byrdene.

Å bevare RS 16 er mer enn bare å ta vare på en båt; det er å ære vår felles historie, styrke vårt samfunn og sikre at fremtidige generasjoner kan lære av og inspireres av vår maritime arv. Jeg har tro på at våre representanter i bystyret finner en vei frem som sikrer at denne viktige delen av Kristiansunds sjel bevares for ettertiden.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse