Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 mai 2024 08:43
Del på Facebook
Aktørene i oljebransjen har tro på fremtiden. Her ser vi den ubemannede Huldra-plattformen i Nordsjøen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Aktørene i oljebransjen har tro på fremtiden. Her ser vi den ubemannede Huldra-plattformen i Nordsjøen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Investeringene i oljenæringen anslås nå til å bli 216 milliarder kroner i 2025, tror operatørene på norsk sokkel. Det er 5,2 prosent mer enn det forrige anslaget.

Oppjusteringen for 2025 drives i stor grad av høyere anslag innenfor feltutbygging og leting.

Annonse
Annonse

Investeringsanslaget for 2025 indikerer en vekst i løpende verdi på 19 prosent sammenlignet med tilsvarende anslag for 2024, gitt for ett år siden, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Historisk høyt

Det vil også til neste år være høy investeringsaktivitet på de mange feltutbyggingene som ble startet opp i slutten av 2022. Det bygges også ut nye rør i tilknytning til noen av disse utbyggingene, noe som øker investeringene innen rørtransport. I tillegg planlegges det klart høyere investeringsaktivitet innen felt i drift til neste år.

Investeringene på norsk sokkel blir i det oppdaterte anslaget for 2024 oppgitt til 247 milliarder kroner, som er historisk sett det høyeste nominelle anslaget gitt siden SSB begynner å føre statistikk på dette området.

Rekord

Sjeføkonom Kyrre M. Knudsen i SpareBank 1 SR-Bank, sier dette er svært sterke tall.

Annonse
Annonse

– Vi kommer garantert til å sette rekord i år og med god margin.

Tallene for oljeinvesteringer er så viktige for den norske økonomien at det påvirker rentebanen.

– Vi ser igjen at dette er bransjen som virkelig løfter Norge. Uten oljen hadde vi vært omtrent som Sverige, og vi hadde trolig kuttet renten allerede.

Men tallene er på linje med anslagene fra Norges Bank. Det samme gjelder anslagene for neste år.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrDøgnåpne veier og fastlandssamband er viktigere for lokalt næringsliv enn rassikring av vinterstengte turistveier. Du bør lese kronikken av Rasmussen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøFramleis blir det drive veivedlikehold mellom fergeleiene.  Eksempelvis på strekninga E39 Lavik til Festøy, via fergesambandet Anda til Lote.  Du ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøDet er vurdert, og ønskt, men er det konkludert?
Terje Sundsbø 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStrekningen Nyhamna-Molde er vurdert som kritisk infrastruktur. Kjerringsundet vil bli en del av dette. Du forutsetter at dette ene og ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøEg forventer meir nøktern framstilling.Kjerringsundet:Med utgangspunkt i KS2 basert på 2021 prisar vil sambandet koste 4,9 mrd Med 20 prosent prisstigning ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStaten bidrar med det meste også på Møreaksen. For Kjerringsundet er det i tillegg Aukra kommune som bidrar. Fylkespolitikerne ønsker ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse