Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 juni 2024 07:42
Del på Facebook
Over 1500 personer hadde søndag signert et krav om umiddelbar start av rassikring av Trollstigen. Foto: Paul Kleiven / NTB
Over 1500 personer hadde søndag signert et krav om umiddelbar start av rassikring av Trollstigen. Foto: Paul Kleiven / NTB

Over 1500 personer hadde søndag signert et krav om umiddelbar start av rassikring av Trollstigen.

Sent søndag kveld hadde et opprop , som ble lagt ut lørdag, blitt signert av 1534 personer. Det var Romsdals Budstikke som først skrev om oppropet.

«Ingen stiller med midler for rassikring. Vi står alle på sidelinjen og ser at kanskje Nordvestlandets største turistattraksjon begraves. I tillegg mister mange sine jobber og livsverk», står det i beskrivelsen av underskriftskampanjen.

Torsdag ble det kjent at den populære turistveien Trollstigen holdes stengt ut året. Årsaken er at det mangler tilstrekkelige sikringstiltak i fjellet, og at risikoen for at noen kan bli truffet av stein, er for stor.

Annonse
Annonse

Fylkesveisjef i Møre og Romsdal, Ole Jan Tønnesen, har sagt til NRK at det vil koste rundt 50 millioner kroner for å gjøre strakstiltak for å sikre turistveien.

Fra staten er det lite hjelp å få. Samferdselsdepartementet har påpekt at dette er en fylkeskommunal vei, og at Møre og Romsdal i år mottar 127 millioner kroner til rassikring.

Rundt en million turister besøker veien årlig, og veistrekningen er ett av Norges mest besøkte reisemål.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse