Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
19 august 2024 20:20
Del på Facebook
Volkswagen ID.3 GTX Performance (t.v.) og ID.3 GTX. Foto: Produsenten
Volkswagen ID.3 GTX Performance (t.v.) og ID.3 GTX. Foto: Produsenten

Volkswagen ID.3 GTX har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.

Volkswagen ID.3 var første modell ut på Volkswagens helelektriske MEB-plattform. De første ID.3-ene kjørte ut på norske veier i 2020, og nå er siste skudd på stammen her med sportslige ID.3 GTX.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– GTX er benevnelsen på toppmodellene på tvers av Volkswagens ID.-familie, og kombinerer sportslighet med anvendelighet. ID.3 GTX frir til entusiastene, og med Performance-versjonen kan kundene få en svært engasjerende kjøreopplevelse, slik som GTI har stått for i årtier, sier Sølve Kværn, fungerende leder for Volkswagen personbil i importør Harald A. Møller AS.

Høy ytelse og høyeste toppfart

ID.3 GTX er tilgjengelig i to versjoner med to forskjellige motoriseringer. ID.3 GTX og ID.3 GTX Performance er begge utstyrt med det nye 79 kWh-høyvoltsbatteriet (netto), som også er å finne i ID.4 og ID.7.

Selv om ID.3 er den minste bilen i ID.-familien, har ID.3 GTX fått den største motoren. Mens ID.3 GTX har inntil 286 hestekrefter, har den sportsligste versjonen inntil 326 hestekrefter på bakhjulene. Begge versjonene har et dreiemoment på hele 545 newtonmeter, noe som overgår selv de kraftigste fossile V6 turbo-motorene til Volkswagen.

Dette gjør at bilen sprinter fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder (ID.3 GTX), mens Performance-utgaven gjør samme øvelse på 5,7 sekunder. ID.3 GTX Performance er også første modell på tvers av ID.-familien med toppfart på 200 kilometer i timen.

Rask lading og lang rekkevidde

Ladehastigheten er på inntil 185 kW, og ladetid fra 10-80 prosent er rundt 26 minutter under optimale forhold. Begge utgavene har også forvarming av høyvoltsbatteriet. ID.3 GTX har en rekkevidde på inntil 600 kilometer (WLTP), mens Performance vil ha rekkevidde på inntil 590 kilometer (WLTP).

Mens ID.3 GTX koster fra 481.900 kroner inkludert frakt og levering Oslo, koster Performance-varianten kun 7.800 kroner mer – 489.700 kroner inkludert frakt og levering Oslo.

– Tatt i betraktning at Performance-utgaven har en utstyrspakke utover standard GTX med verdi på over 70.000 kroner, er bilen svært attraktivt priset, noe som gir stor verdi for kundene. Utstyrspakken inkluderer blant annet førerassistentpakke, interiørpakke+, AR Head-up display og Harman Kardon lydanlegg for å nevne noe, sier Kværn.

Sportslighet i fokus

Sportsligheten er også tydelig på innsiden av bilen, der røde detaljer går igjen i det mørke interiøret, og naturligvis er sportsseter på plass. Det samme er raskere infotainment-system sammen med den oppgraderte skjermen på 12,9 tommer, som sørger for en bedre brukeropplevelse.

GTX-utgavene til Volkswagen skiller seg ut med sitt individualiserte design. Støtfangeren foran har et nytt svart luftinntak i diamant-design, og nye kjørelys er et fast GTX-kjennetegn. På ID.3 GTX er også IQ. LIGHT LED-nærlysene på plass som standard-utstyr.

DCC Sport adaptivt understell (standard på Performance-utgaven) understreker sportsligheten til ID.3 GTX. Kombinert med bilens lave tyngdepunkt, gjør dette at bilen har gode kjøreegenskaper, og er svært morsom å kjøre.

Annonse
Annonse

Hilsninger til GTI

ID.3 GTX har flere paralleller til Golf GTI – blant annet i fargevalget. «Kings Red» metallic-fargen trekker referanser til den klassiske «Solid Tornado»-rødfargen på Volkswagen Golf GTI. ID.3 GTX kan også fås i Moonstone grå, Grenadill sort metallic, Glacier hvit og Scale sølv metallic.

Akkurat som de sportslige egenskapene og kjøregleden gjorde at GTI nærmest ble en egen merkevare på 1970-tallet gjennom Volkswagen Golf, brukes den samme oppskriften nå på ID.3 GTX.

Bildegalleri

Volkswagen ID.3 GTX. Foto: ProdusentenVolkswagen ID.3 GTX. Foto: Produsenten

Volkswagen ID.3 GTX. Foto: ProdusentenVolkswagen ID.3 GTX. Foto: Produsenten

Volkswagen ID.3 GTX. Foto: ProdusentenVolkswagen ID.3 GTX. Foto: Produsenten

Volkswagen ID.3 GTX. Foto: ProdusentenVolkswagen ID.3 GTX. Foto: Produsenten

Volkswagen ID.3 GTX. Foto: ProdusentenVolkswagen ID.3 GTX. Foto: Produsenten

Volkswagen ID.3 GTX Performance. Foto: ProdusentenVolkswagen ID.3 GTX Performance. Foto: Produsenten

Volkswagen ID.3 GTX Performance. Foto: ProdusentenVolkswagen ID.3 GTX Performance. Foto: Produsenten

Volkswagen ID.3 GTX Performance. Foto: ProdusentenVolkswagen ID.3 GTX Performance. Foto: Produsenten

Volkswagen ID.3 GTX Performance. Foto: ProdusentenVolkswagen ID.3 GTX Performance. Foto: Produsenten

Volkswagen ID.3 GTX Performance. Foto: ProdusentenVolkswagen ID.3 GTX Performance. Foto: Produsenten

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse