Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
21 august 2024 19:18
Del på Facebook
Slik kan Made in Norway-merket se ut brukt på tekstil. Foto: Innovasjon Norge
Slik kan Made in Norway-merket se ut brukt på tekstil. Foto: Innovasjon Norge

Innovasjon Norge har i dag presentert de første bedriftene som skal bruke det nye, offisielle opphavsmerket Made in Norway på sine produkter og løsninger, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.

Målet er å styrke merkevaren Norge og å bruke den norske identiteten til å vinne kunder internasjonalt.

Annonse
Annonse

– Næringslivet har omfavnet den nye merkeordningen og det er en glede for oss å kunne fortelle hvilke bedrifter og merkevarer som nå blir de første til å ta i bruk Made in Norway-logoen. Det er et stort spenn av virksomheter med svært ulike produkter og tjenester. Det viser at ordningen favner vidt og kan fungere godt for store deler av næringslivet. Disse bedriftene går foran, og vi er stolte av å ha dem på laget, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

– Merkeordningen Made in Norway kan sette norske bedrifter i stand til å øke sin eksport gjennom den styrken Norge som merkevare står for. Made in Norway er et initiativ fra næringslivet selv, og som vi støtter med god grunn: Fra forskning, andre lands erfaringer og nasjonale erfaringer, vet vi at gode merkeordninger fungerer, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Disse bedriftene har vært med i pilotfasen, for å teste og videreutvikle merkeordningen:

  • 7sense Agritech
  • Asak Miljøstein
  • Aurora Spirit Distillery
  • David-Andersen
  • Drytech – Real turmat
  • Ekornes
  • Forestia
  • HoloCare
  • Hurtigruten Norway as
  • Jøtul
  • Mack
  • Norvigroup Norsk Dun
  • Omgi
  • OptoScale
  • OSO Hotwater
  • Paxster
  • Pentex
  • Rottefella
  • Sensio
  • Søve
  • Tunable
  • Zooca – The Calanus Company

Ifølge Innovasjon Norge har alle pilotbedriftene produkter eller løsninger som oppfyller kriteriene for å kvalifisere seg til å bruke merket. Det betyr at produktene eller løsningene i all hovedsak er utviklet eller produsert i Norge og at bedriften jobber etter prinsippene for ansvarlig næringsliv.

Ønsket med merkeordningen er at forbrukere raskt og enkelt skal kunne velge produkter og løsninger som forsterker og underbygger norsk verdiskaping. Regjeringen satte i gang arbeidet med merkeordningen etter ønske fra næringslivet.

Det er Innovasjon Norge som forvalter ordningen videre.

Om Made in Norway

  • Made in Norway er et beskyttet varemerke for markedsføring. Det skal styrke norske produkter og løsningers posisjon i internasjonale markeder.
  • Merkeordningen er en del av "Hele Norge eksporterer", satt i gang av regjeringen for å øke Norges internasjonale konkurransekraft.
  • Innovasjon Norge forvalter ordningen.
  • Norge må øke fastlandseksporten og omstille næringslivet. Norge trenger løsninger som skaper arbeidsplasser, gir bærekraftig vekst og økt eksport.
  • Et felles opphavsmerke vil skape synergier, der bedrifter som lykkes internasjonalt med merket på produktene vil ha en positiv innvirkning på andre Made in Norway-bedrifter.
  • Når du ser opphavsmerket kan du være trygg på at produktet eller løsningen i hovedsak er utviklet eller produsert i Norge. Produktet eller tjenesten følger våre krav til ansvarlighet og bærekraft. Det kan være et fortrinn internasjonalt.
  • De spesifikke kriteriene varierer avhengig av produktkategori.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse