Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
21 august 2024 19:18
Del på Facebook
Slik kan Made in Norway-merket se ut brukt på tekstil. Foto: Innovasjon Norge
Slik kan Made in Norway-merket se ut brukt på tekstil. Foto: Innovasjon Norge

Innovasjon Norge har i dag presentert de første bedriftene som skal bruke det nye, offisielle opphavsmerket Made in Norway på sine produkter og løsninger, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.

Målet er å styrke merkevaren Norge og å bruke den norske identiteten til å vinne kunder internasjonalt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Næringslivet har omfavnet den nye merkeordningen og det er en glede for oss å kunne fortelle hvilke bedrifter og merkevarer som nå blir de første til å ta i bruk Made in Norway-logoen. Det er et stort spenn av virksomheter med svært ulike produkter og tjenester. Det viser at ordningen favner vidt og kan fungere godt for store deler av næringslivet. Disse bedriftene går foran, og vi er stolte av å ha dem på laget, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

– Merkeordningen Made in Norway kan sette norske bedrifter i stand til å øke sin eksport gjennom den styrken Norge som merkevare står for. Made in Norway er et initiativ fra næringslivet selv, og som vi støtter med god grunn: Fra forskning, andre lands erfaringer og nasjonale erfaringer, vet vi at gode merkeordninger fungerer, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

Annonse
Annonse

Disse bedriftene har vært med i pilotfasen, for å teste og videreutvikle merkeordningen:

  • 7sense Agritech
  • Asak Miljøstein
  • Aurora Spirit Distillery
  • David-Andersen
  • Drytech – Real turmat
  • Ekornes
  • Forestia
  • HoloCare
  • Hurtigruten Norway as
  • Jøtul
  • Mack
  • Norvigroup Norsk Dun
  • Omgi
  • OptoScale
  • OSO Hotwater
  • Paxster
  • Pentex
  • Rottefella
  • Sensio
  • Søve
  • Tunable
  • Zooca – The Calanus Company

Ifølge Innovasjon Norge har alle pilotbedriftene produkter eller løsninger som oppfyller kriteriene for å kvalifisere seg til å bruke merket. Det betyr at produktene eller løsningene i all hovedsak er utviklet eller produsert i Norge og at bedriften jobber etter prinsippene for ansvarlig næringsliv.

Ønsket med merkeordningen er at forbrukere raskt og enkelt skal kunne velge produkter og løsninger som forsterker og underbygger norsk verdiskaping. Regjeringen satte i gang arbeidet med merkeordningen etter ønske fra næringslivet.

Det er Innovasjon Norge som forvalter ordningen videre.

Om Made in Norway

  • Made in Norway er et beskyttet varemerke for markedsføring. Det skal styrke norske produkter og løsningers posisjon i internasjonale markeder.
  • Merkeordningen er en del av "Hele Norge eksporterer", satt i gang av regjeringen for å øke Norges internasjonale konkurransekraft.
  • Innovasjon Norge forvalter ordningen.
  • Norge må øke fastlandseksporten og omstille næringslivet. Norge trenger løsninger som skaper arbeidsplasser, gir bærekraftig vekst og økt eksport.
  • Et felles opphavsmerke vil skape synergier, der bedrifter som lykkes internasjonalt med merket på produktene vil ha en positiv innvirkning på andre Made in Norway-bedrifter.
  • Når du ser opphavsmerket kan du være trygg på at produktet eller løsningen i hovedsak er utviklet eller produsert i Norge. Produktet eller tjenesten følger våre krav til ansvarlighet og bærekraft. Det kan være et fortrinn internasjonalt.
  • De spesifikke kriteriene varierer avhengig av produktkategori.
Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Når penger er mer viktig enn helse får vi slike tilstander vi ser her, Norge aspirerer å bli lik andre ...
Epic Systems heter det amerikanske firmaet som leverer løsningen bak Helseplattformen. Det er ikke helt som andre it-leverandører med sitt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Arne AlmaasHei - Er det referansene til NAF sine rekkeviddetester av el-biler du sikter til? Eller er det fergenes strømforbruk? Fint ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrJeg overlater til de andre leserne å vurdere hvem som har underbygget sine påstander. Jeg viser til NAF, du viser ...
Heisan dere 3 sparringspartnere. Det er mye underholdning i å lese alle kommentarene. Men nå begynner dere å repetere dere ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse