Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
27 august 2024 10:00
Del på Facebook
Brosjyrebilde
Brosjyrebilde

I 1967 startet Kolberg motors med import av Mazda, som ble et ledende bilmerke i Norge utover 1970-tallet. Den første modellen, Mazda 1500/1800, hadde et elegant italiensk design.

Mazda 1500/1800 var designet av Giorgetto Giugiaro, som da jobbet for Bertone. Dette var en av 1960-tallet fineste firedørs sedaner, som også ble levert som stasjonsvogn. Mazda 1500/1800 var ikke en rimelig bil, men den ble starten på at Mazda fikk et godt fotfeste på det norske markedet.

Man kunne velge mellom to versjoner med henholdsvis 1,5 liter og 1,8 liter motor. Kjell Okkenhaug, som var forhandler i Trondheim, fikk høre om denne elegante modellen og bestilte 40 biler som ble solgt på kort tid. Mazda fikk en god mottakelse i markedet. Bilkjøperne var også meget godt fornøyd med kvaliteten. I 1974 var Mazda det mest solgte bilmerket i Sør-Trøndelag og i 1975 var det mest solgt i Norge.

Her er noen brosjyrebilder av Mazda 1500/1800, som også i dag skiller seg ut med sine flotte linjer og kvalitet. En litt glemt klassiker, som det sikkert ikke er så mange av lenger.

Annonse
Annonse

BrosjyrebildeBrosjyrebilde

BrosjyrebildeBrosjyrebilde

BrosjyrebildeBrosjyrebilde

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDet er vel nettopp reduksjon av trafikken i Ålesundstunellane som er saken.Ekspressbusser korresponderer med fergene utan ventetid, begge retninger. Prioritert ...
@Geir Ole SætremyrDu mener det er viktig å unngå økning i trafikken. Da gjelder det vel å unngå den enorme trafikkøkningen i ...
@Terje SundsbøNår det gjeld Møreaksen har vi i våre høyringar gått i rette med SVV sine prognoser der trafikken i eit ...
@Geir Ole SætremyrØkt trafikk er vel et problem også når det skjer på Sunnmøre. Siden vi nå kommenterer en artikkel om Møreaksen, ...
@Terje SundsbøDet tendensiøs er at du linker alt opp mot Møreaksen for å implementere det i vidare tankerekke.Økt trafikk er eit ...
@Geir Ole SætremyrHva mener du når du hevder at mitt spørsmål er tendensiøst - det er jo svært likt det du selv ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse