Annonse
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
Terje Holm, fast skribent
27 august 2024 10:00
Del på Facebook
Brosjyrebilde
Brosjyrebilde

I 1967 startet Kolberg motors med import av Mazda, som ble et ledende bilmerke i Norge utover 1970-tallet. Den første modellen, Mazda 1500/1800, hadde et elegant italiensk design.

Mazda 1500/1800 var designet av Giorgetto Giugiaro, som da jobbet for Bertone. Dette var en av 1960-tallet fineste firedørs sedaner, som også ble levert som stasjonsvogn. Mazda 1500/1800 var ikke en rimelig bil, men den ble starten på at Mazda fikk et godt fotfeste på det norske markedet.

Man kunne velge mellom to versjoner med henholdsvis 1,5 liter og 1,8 liter motor. Kjell Okkenhaug, som var forhandler i Trondheim, fikk høre om denne elegante modellen og bestilte 40 biler som ble solgt på kort tid. Mazda fikk en god mottakelse i markedet. Bilkjøperne var også meget godt fornøyd med kvaliteten. I 1974 var Mazda det mest solgte bilmerket i Sør-Trøndelag og i 1975 var det mest solgt i Norge.

Her er noen brosjyrebilder av Mazda 1500/1800, som også i dag skiller seg ut med sine flotte linjer og kvalitet. En litt glemt klassiker, som det sikkert ikke er så mange av lenger.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

BrosjyrebildeBrosjyrebilde

BrosjyrebildeBrosjyrebilde

BrosjyrebildeBrosjyrebilde

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøDet kan godt vere at Sve tar æra, men det var tross alt Regjeringa, inkludert Sigbjørn Gjelsvik, som plasserte Møreaksen ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Geir Ole SætremyrI Sunnmørsposten tar Frank Sve (Frp) æren for å ha stoppet Møreaksen. Det har gitt tidenes laveste tildeling til M&R ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøSigbjørn Gjelsvik som uttalte dette til RB, og artikkelen ligg også hos Sunnmørsposten.Så er det også slik at Regjeringa la ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Geir Ole SætremyrEller var det at Frank Sve (Frp) fikk flyttet pengene fra Fergefri E39 på Vestlandet til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøEr det krigen i Ukraina som er årsaka til at Vik til Molde og Breivika til Ørskogfjellet vart lagt I ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fjern flaskehalsene!
De som ikke tror på Møreaksen må i hvert fall starte å tro på at fergeleiet flyttes vekk fra Molde ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse