Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
Terje Holm, fast skribent
27 august 2024 10:00
Del på Facebook
Brosjyrebilde
Brosjyrebilde

I 1967 startet Kolberg motors med import av Mazda, som ble et ledende bilmerke i Norge utover 1970-tallet. Den første modellen, Mazda 1500/1800, hadde et elegant italiensk design.

Mazda 1500/1800 var designet av Giorgetto Giugiaro, som da jobbet for Bertone. Dette var en av 1960-tallet fineste firedørs sedaner, som også ble levert som stasjonsvogn. Mazda 1500/1800 var ikke en rimelig bil, men den ble starten på at Mazda fikk et godt fotfeste på det norske markedet.

Man kunne velge mellom to versjoner med henholdsvis 1,5 liter og 1,8 liter motor. Kjell Okkenhaug, som var forhandler i Trondheim, fikk høre om denne elegante modellen og bestilte 40 biler som ble solgt på kort tid. Mazda fikk en god mottakelse i markedet. Bilkjøperne var også meget godt fornøyd med kvaliteten. I 1974 var Mazda det mest solgte bilmerket i Sør-Trøndelag og i 1975 var det mest solgt i Norge.

Her er noen brosjyrebilder av Mazda 1500/1800, som også i dag skiller seg ut med sine flotte linjer og kvalitet. En litt glemt klassiker, som det sikkert ikke er så mange av lenger.

Annonse
Annonse

BrosjyrebildeBrosjyrebilde

BrosjyrebildeBrosjyrebilde

BrosjyrebildeBrosjyrebilde

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse