Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
Terje Holm, fast skribent
27 august 2024 10:00
Del på Facebook
Brosjyrebilde
Brosjyrebilde

I 1967 startet Kolberg motors med import av Mazda, som ble et ledende bilmerke i Norge utover 1970-tallet. Den første modellen, Mazda 1500/1800, hadde et elegant italiensk design.

Mazda 1500/1800 var designet av Giorgetto Giugiaro, som da jobbet for Bertone. Dette var en av 1960-tallet fineste firedørs sedaner, som også ble levert som stasjonsvogn. Mazda 1500/1800 var ikke en rimelig bil, men den ble starten på at Mazda fikk et godt fotfeste på det norske markedet.

Man kunne velge mellom to versjoner med henholdsvis 1,5 liter og 1,8 liter motor. Kjell Okkenhaug, som var forhandler i Trondheim, fikk høre om denne elegante modellen og bestilte 40 biler som ble solgt på kort tid. Mazda fikk en god mottakelse i markedet. Bilkjøperne var også meget godt fornøyd med kvaliteten. I 1974 var Mazda det mest solgte bilmerket i Sør-Trøndelag og i 1975 var det mest solgt i Norge.

Her er noen brosjyrebilder av Mazda 1500/1800, som også i dag skiller seg ut med sine flotte linjer og kvalitet. En litt glemt klassiker, som det sikkert ikke er så mange av lenger.

Annonse
Annonse

BrosjyrebildeBrosjyrebilde

BrosjyrebildeBrosjyrebilde

BrosjyrebildeBrosjyrebilde

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse