Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
10 september 2024 11:00
Del på Facebook
Foto: Stas Knop / Pexels
Foto: Stas Knop / Pexels

Informasjonen vi får fra globale satelittnavigasjonssystemer (GNSS), som GPS, kan forstyrres, og det er et økende problem, skriver Justervesenet i en pressemelding tirsdag.

– Nå trenger vi å få på plass en nasjonal løsning for sikker tid, sier Harald Hauglin, tidssjef og sjefingeniør ved Justervesenet.

Annonse
Annonse

En nasjonal løsning for fremtiden

Det mange tenker over som dagligdags og lett tilgjengelig, som kartfunksjon og korrekt tid, er helt avgjørende for telekommunikasjon, banktransaksjoner, navigasjon og posisjonering. Både sivile og militære aktører er avhengige av dette, inkludert områder som flynavigasjon, autonome kjøretøy og nødetater.

Siden satellittsignaler kan forstyrres, vil et bakkebasert system kunne sikre nasjonal tilgang til tid.

– Sikker og nøyaktig tid er en viktig del av den digitale infrastrukturen, derfor trenger vi også en nasjonal løsning, sier Hauglin.

Annonse
Annonse

Tid er i tillegg kritisk for blant annet drift og overvåking av energinettverk. I samarbeid med Statnett vil Justervesenet også kvalifisere en ny klokkeinfrastruktur i kraftnettet.

Behov for sikker tid

Informasjonen fra GNSS kan forstyrres med jamming, spoofing eller meaconing (se faktaboks). Dette er utgangspunktet for Jammetest, et arrangement som pågår denne uken, hvor aktører fra hele verden kan teste sitt utstyr mot slike trusler.

Justervesenet bidrar med å lage falske GNSS-signaler som gir feil tid- og posisjon med sin avanserte GNSS-simulator, og genererer også sikker og nøyaktig tid til testdeltakerne. Testene gjør at aktørene kan utvikle mer robust navigasjons- og kommunikasjonsutstyr. Men det er ikke nok å teste utstyret, Norge trenger en løsning som kan tilby sikker og nøyaktig tid, uavhengig av GNSS.

(Kilde: Justervesenet)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse