Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Artikkel
Terje Holm
01 oktober 2024 10:32
Del på Facebook
Dåp av «Stangvikfjord» ved Kvanne 1. oktober. (Foto: Terje Holm)
Dåp av «Stangvikfjord» ved Kvanne 1. oktober. (Foto: Terje Holm)

Ferja legger til kai ved Kvanne kl. 12.55 og seremonien starter kl. 13.20 melder Fjord1. Frammøtte er velkommen om bord for servering av lett lunsj mens «Stangvikfjord» går tilbake i rute.

«Stangvikfjord», som er søsterskip til «Smøla» og «Møringen», ble satt i rute i 2. halvår 2020. Alle ferjene er en del av det grønne skiftet. «Stangvikfjord» har en trivelig utsiktssalong. Selv om det er en relativt kort overfart, er det mange som tar en tur opp i salongen for å se på den flotte naturen ved Stangvikfjorden med en kopp kaffe.

Kvanne-Røkkum var det første ferjesambandet på Nordmøre med oppstart i 1928. I 1929 anskaffet de fylkets første spesialbygde bilferje, «Kvanne-Røkkum I», bygd ved Johan A. Wiik båtbyggeri på Vestnes (Helland). I 2028 kan Kvanne-Røkkum se tilbake på 100 års sammenhengende drift. Det er helt unikt i norsk ferjehistorie. I 1962 ble det private ferjeselskapet tatt over av MRF, i dag Fjord1.

På bildet nederst ser vi en annen stor begivenhet hvor Kong Haakon VII reiste med «Kvanne-Røkkum I» og gikk på land ved Kvanne i 1931. Mye av det gamle miljøet ved ferjekaia er også bevart i dag.

Kong Haakon VII stiger i land fra «Kvanne-Røkkum I» ved Kvanne i 1931. (Utlånt av Terje Ramsøy-Halle)Kong Haakon VII stiger i land fra «Kvanne-Røkkum I» ved Kvanne i 1931. (Utlånt av Terje Ramsøy-Halle)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje Sundsbø0-alternativet er fortsatt ferge slik som no.Å flytte til Mordalsvågen vil med ny veg til Fuglset vil kreve fremming av ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDet er ingen katte i sekken. Sekken består av bl.a. null-alternativet (fortsatt ferge), som også inneholder et alternativ med flytting ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDer kom katta ut av sekken. Ein provokasjon for ny veg Julbøen til Fuglset. Samla kostnad 10 mrdFlytting av fergeleiet ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrAt fjerning av flaskehalser på E39 medfører større trafikk er jo hele hensikten. Da er en ny trasé påkrevd, ikke ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDersom du studerer trafikkdata frå tellepunkta til SVV vil du sjå at å flytte trafikken frå noverande fergeterminal tikl ny ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse