Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
23 oktober 2024 13:34
Del på Facebook
Foto: NAF/Motor
Foto: NAF/Motor

Kun én av ti sier de vil overlate kjøringen til bilen om det blir lovlig, det skriver NAF i en pressemelding

– Skepsisen til full selvkjøring er fortsatt stor, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Annonse
Annonse

Teknologi for selvkjøring begynner å bli vanlig i biler. De fleste av oss er vant til å bruke adaptiv fartsholder som et godt hjelpemiddel i trafikken, men å ta i bruk mer av selvkjøringsteknologien i bilene sitter lengre inne.

Få vil la bilen kjøre helt selv

En undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF viser at kun én av ti er villig til å overlate kjøringen til bilen. Drøyt fire av ti vil bruke systemene, men samtidig være klare til å ta over kontrollen selv.

– Dette viser at mange har vent seg til delvis selvkjøring som finnes i mange nyere biler, mener Sødal. - Det viser også at teknologien har gått fremover og at mange nå synes selvkjøringssystemene er så bra at de i hvert fall lar bilen ta over kjøringen delvis, fortsetter han.

Annonse
Annonse

Mener menneskelig sjåfør er tryggest

Skepsisen mot selvkjørende biler vises også i at nær halvparten – 47 prosent – av de spurte oppgir at de mener det er tryggest å være en aktiv sjåfør og kjøre bilen selv.

– Til tross for stadig mer selvkjørende teknologi i bilene, sverger de fleste av oss til å beholde kontrollen på bilkjøringen selv, sier Nils Sødal.

– Gammel vane er vond å vende, men sakte, men sikkert vil bilene ta over mer og mer av kjøringen, avslutter NAF-rådgiveren.

TOTALMannKvinne
Jeg vil være trygg på å overlate kjøringen til bilen om det blir lovlig 10 % 13 % 7 %
Jeg vil bruke slike systemer, men uansett være klar til å ta over selv 43 % 45 % 40 %
Jeg mener det uansett er tryggest med en aktiv sjåfør bak rattet 47 % 42 % 53 %
TOTAL 100 % 100 % 100 %

(Kilde: Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF i februar 2024. Antall respondenter 2001.)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse