Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
10 november 2024 13:40
Del på Facebook
Ordførergruppen. Foto: Nordmøre IPR
Ordførergruppen. Foto: Nordmøre IPR

Nordmørsrådet (IPR) presser på for videreføring av arbeidet med fergesambandet mellom Aure og Hitra. I et brev til Møre og Romsdal fylkeskommune ber de om at fylket fortsetter som samarbeidspartner i prosjektet.

Saken skal til behandling i Samferdselsutvalget mandag 11. november 2024.

Økonomisk gevinst

IPR viser til at en reetablering av fergesambandet vil ha betydelige positive ringvirkninger for kommunene på Nordmøre. Særlig ytre Nordmøre vil dra nytte av et slikt samband. Fergeforbindelsen vil styrke utviklingskraften, attraktiviteten og beredskapen i hele regionen.

Drift og finansiering

IPR påpeker at det i saksfremlegget fra fylkeskommunen er lagt til grunn en dyrere driftsmodell enn det som er nødvendig. De ønsker en driftsmodell med redusert åpningstid, noe som vil gi lavere driftskostnader. I tillegg er ikke billettinntekter tatt med i beregningene.

Annonse
Annonse

Kommunalt og regionalt engasjement

I brevet fremheves det at alle kommunene på Nordmøre støtter prosjektet. I tillegg til Aure og Hitra kommuner, har også Smøla, Kristiansund, Frøya og Heim bevilget økonomiske bidrag. Også regionalt næringsliv har bidratt økonomisk.

Viktig for Nordmøre

IPR mener at fergesambandet er et svært viktig prosjekt for hele Nordmøre. De håper at fergeforbindelsen kan realiseres i et samarbeid mellom stat, fylkeskommuner, kommuner og næringsliv.

De fem viktigste punktene:

  1. Økonomisk gevinst: Fergesambandet vil ha positive ringvirkninger for Nordmøre, spesielt for ytre Nordmøre.
  2. Drift og finansiering: IPR ønsker en billigere driftsmodell og at billettinntekter tas med i beregningene.
  3. Kommunalt og regionalt engasjement: Alle Nordmørskommunene og flere andre kommuner og næringsliv bidrar økonomisk til prosjektet.
  4. Viktig for Nordmøre: Fergesambandet er et viktig prosjekt for hele regionen.
  5. Samarbeid: IPR ønsker et samarbeid mellom stat, fylkeskommuner, kommuner og næringsliv for å realisere prosjektet.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse