Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
28 november 2024 23:11
Del på Facebook
Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten. Foto: Kristian Dale / Hurtigruten
Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten. Foto: Kristian Dale / Hurtigruten

Hurtigruten annonserer i kveld at selskapet er kjøpt opp av en eiergruppe bestående av eksisterende investorer, og har mottatt om lag 110 millioner euro i ny, langsiktig finansiering.

Det nye oppsettet gir et solid grunnlag for fremtidig vekst og fortsatt utvikling av Hurtigruten som Norges ledende kystruterederi.

Annonse
Annonse

Oppkjøpet vil samtidig markere sluttføringen av arbeidet med å etablere Hurtigruten og HX (Hurtigruten Expeditions) som to helt separate selskaper.

– Dette er en viktig milepæl for Hurtigruten. Denne løsningen legger til rette for at vi kan fortsette arbeidet med å realisere våre langsiktige mål, muliggjøre bærekraftig vekst og skape enda bedre kundeopplevelser. Vi ser frem til å jobbe sammen med våre nye eiere, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten.

Under det nye eierskapet, som består av eksisterende investorer som Arini Capital Management, Albacore Capital og Barings, skal Hurtigruten fortsette som før, med hovedfokus på å drive kystruten og skape den beste gjesteopplevelsen på norskekysten, også kjent som «verdens vakreste sjøreise». Etter mer enn 130 år som transportør av gods, lokalpassasjerer og turister, er det ingen andre selskap som kjenner Norges kystlinje som Hurtigruten og de nesten 2000 medarbeiderne til sjøs og på land.

Hurtigruten ser en sterk etterspørsel etter sine produkter hvor bestillingene per 24. november for 2025 ligger 24 prosent høyere enn samme tid i fjor for 2024, og selskapet er klar for ytterligere akselerasjon i 2026.

Annonse
Annonse

– Hurtigruten er en sterk merkevare med lang historie som har gjort seg bemerket i over hundre år som en kystrute- og cruiseoperatør i verdensklasse. Vi ser frem til å støtte Hurtigrutens ledergruppe og medarbeidere i arbeidet med å realisere selskapets betydelige potensial samtidig som de skal fortsette å skape unike reiseopplevelser til gjestene ombord på skipene, sier Torben Geisler i Arini på vegne av eiergruppen.

Transaksjonen vil bidra til betydelig reduksjon av Hurtigrutens og konsernets samlede gjeld. Total gjeldsreduksjon for konsernet vil være på over 1 milliard euro, med en gjenværende gjeld på om lag 400 millioner euro. Samtidig forlenges låneforfallene på gjenværende gjeld til tidligst 2030.

Hurtigruten vil fortsette som et frittstående selskap med hovedkontor i Oslo, og selskapet vil eie og drive sine 10 skip under norsk flagg.

Hedda Felin og hennes ledergruppe skal fortsatt lede Hurtigruten. Som tidligere annonsert, forsterkes ledergruppen ytterligere fra 1. desember når Per-Hermod Rasmussen som ny finansdirektør. Rasmussen vil ha en sentral rolle i utøvelsen av selskapets finansielle strategi og vil tilføre verdifull kompetanse til Hurtigruten.

Eierskiftet har ingen praktisk betydning for Hurtigrutens kundetilbud, forretningspartnere eller den daglige driften.

Transaksjonen forventes gjennomført i januar 2025.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Demokratiets veivalg
Møreaksen fjerner de virkelige flaskehalsene på våre veier - fergene. Gratis og døgnåpne veier er ikke i nærheten så store ...
Dette sier de nok fordi de vet at det ikke gjør noen forskjell. Det er kapasitet nok til å eksportere ...
Terje Sundsbø 8 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
Sunnmørsposten har publisert sin egen versjon av Rasmussens kronikk - de har fjernet alle linker. Det er skremmende at en ...
Terje Sundsbø 8 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
En meget tankevekkende artikkel som bør leses: https://www.rbnett.no/meninger/i/lwe9yL/kan-vi-adressere-det-faktiske-problemet"Ein kan til stadigheit lese innlegg i avisene frå godt vaksne menn som ...
Hans-Peter Kaaresen 12 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 13 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse