Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Artikkel
02 april 2017 12:00
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sommeren 1917 ble Sundbåtflåtens flaggskip «Framnæs» satt i trafikk på havna i Kristiansund. Her trafikkerte den i fast rute mellom Kirkelandet og Nordlandet, hvor det var størst trafikk. «Framnæs» skilte seg ut fra de andre Sundbåtene med sitt design, som var inspirert av fergene på Hudson River fra slutten av 1800-tallet. Båten ble kjøpt fra Christiania, hvor den hadde trafikkert ut fra Framnæs brygge, derav navnet.

I 1951 ble «Framnæs» tatt ut av trafikk, som den siste Sundbåten med dampdrift. I 2012 kom «Framnæs» tilbake på havna, gjenoppbygd med utgangspunkt i de gamle tegningene, tilpasset dagens sjøfartskrav og bruksområder. Idéen ble unnfanget av Trond og Terje Myrhaug som fikk med seg Einar Sæter, som hadde lang erfaring som ingeniør og leder av maritime virksomheter.

«Framnæs» er en stor gave til havnebyen Kristiansund. Den gir både innbyggerne og tilreisende en opplevelse som styrker Kristiansund sin historiske maritime profil, med Sundbåten som et særpreg som verdens eldste kollektive transportmiddel i kontinuerlig drift siden 1876. I løpet av 2017 vil det blir markert at det er 100 år siden «Framnæs» først ble satt i trafikk på havna. Til høsten kommer også hele «Framnæs» sin historie mellom to permer som en del av årboken til Nordmøre Historielag.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse