Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Aage G. Sivertsen
Artikkel
22 april 2017 00:13
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å reise med Hurtigruta er en ekstremopplevelse. Å reise fra Bergen til Kirkenes med Hurtigruta er kanskje den vakreste sjøreise som er å oppdrive. Turistene blir lokket med vakker natur, midnattsol, men fremfor alt et liv i luksus. Dagens skip står ikke tilbake for noe.

Selv tok jeg turen Bergen-Kirkenes-Bergen for noen år siden. Akkurat nå hoppet jeg på en ”snartur” til Bergen.

Da jeg dro fra Bergen i retning Kirkenes, det var i 1992, ble jeg helt satt ut av naturopplevelsene. Bak ethvert nes i Nord-Norge lå det noen få hus, men alltid en liten kirke. Kanskje bare to eller tre hus, men kirka den var der alltid. Høydepunktet var besøket i Trollfjorden. Inspirert av det store Trollfjordslaget var det en sterk opplevelse å snike seg inn med et kjempestort skip som akkurat der og da minnet mest om en liten Sundbåt. For de som vil vite mer: les Johan Bojers "Den siste viking", som handler om slaget fra 6.mars 1890.

Turistene på sommersesongen den gangen bestod hovedsakelig av tyskere og amerikanere. De satt ute på dekk–hele natten! De nektet å gå inn i lugaren. Rart måtte det være for de tyske turistene. Det var ikke akkurat ungdommer. Nei, her var det folk godt oppe i årene og mange av dem hadde nok vært med og bombet Molde, Kristiansund, Bodø og Narvik. Og så satt de på dekk og mimret. Noen av dem var dristige nok til å fortelle meg akkurat det...

I dag dro jeg fra Kristiansund med Hurtigruta Nord-Norge. Istedenfor å ta flyet som kostet 4300 tur-retur, hoppet jeg på dette luksusskipet til en tredjedel av prisen. Utenfor høysesongen er det rent ut billig å være med. Inklusiv overnatting og med bil koster hele gildet 780 kroner for en vei. Med frokost. Og så får man frisket opp det tyske språket. Jeg har aldri vært med Hurtigruten uten å treffe på tyskere. Så kom ikke her å si at de kun reiser med bobilene sine uten å legge igjen penger. 

I alt styret med doble havneavgifter og rettssaker rundt hvert et hjørne, er det i hvertfall en ting som er sikkert: makan til luksus skal du lete lenge etter. Er man to eller tre personer og er sugen på litt fisk fra Finnmark, anbefaler jeg kongekrabbe. Den er levende når du kommer i restauranten, men etter 12 minutter har du den servert. Alternativt er reinsdyr - også den fra Finnmark. God tur!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse