Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
19 desember 2017 12:43
Del på Facebook
Olje- og energiminister Terje Søviknes under trontaledebatten i Stortinget onsdag. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Olje- og energiminister Terje Søviknes under trontaledebatten i Stortinget onsdag. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag leverte VNG Norge planer for å bygge ut Fenja-feltet, mens Repsol leverte sin plan for gjenoppbygging av Yme. Investeringene er på 18 milliarder kroner.

Begge planene ble overlevert til olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) på hans kontor tirsdag.

VNG Norge, som er operatør på Fenja, opplyser at de sammen med partnerne planlegger investeringer på 10,2 milliarder kroner i utbyggingen. Planen er å starte produksjonen i 2021. Beregningene viser at feltet inneholder om lag 100 millioner fat oljeekvivalenter, for det meste olje.

Repsol er operatør på Yme-feltet og opplyser at de planlegger investeringer på i overkant av 8 milliarder kroner.

– Det forventes at norske leverandører vil stå for 70 prosent av leveransene, opplyser selskapet.

Det har vært produksjon på feltet to ganger tidligere: først fra 1996 til 2001, da det stengte på grunn av sviktende lønnsomhet. Deretter åpnet feltet opp igjen i 2007, men med en skandalebefengt plattform med sprekker i bærekonstruksjonen. Plattformen ble skrotet i 2016.

Forventede investeringer for Yme-prosjektet var den gang 4,8 milliarder kroner, men kostnadene økte til over 14 milliarder kroner.

– Prosjektene vil bidra til å opprettholde aktivitetsnivået i industrien og vil skape lønnsomme arbeidsplasser og betydelige ringvirkninger i samfunnet for øvrig. Rettighetshaverne har lagt fram utbyggingsløsninger som utnytter allerede etablert infrastruktur og som gjør det lønnsomt å produsere de gjenværende reservene, sier olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) i en pressemelding.

Så langt i år har regjeringen mottatt ti planer om utbygginger på norsk sokkel med investeringer på til sammen 125 milliarder kroner. Ifølge beregningene fra selskapene vil dette føre med seg 100.000 årsverk.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøDu må sjå på det totale trafikkbildet, inkludert vest for Molde sentrum, rundkjøringa ved Roseby, Fannestrandsveien, Frænaveien etc. Alke utrusta ...
Terje Sundsbø 2 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrTror du det bare er trafikken i den ene retningen som skaper trafikk-kaos? Bli voksen, din barnslige kverulering er ikke Naturvernforbundet ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøEr ferga årsak til ÅDT på 8000 når ein svinger til høgre mot øst? Kor mange frå ferga skal svinge ...
Terje Sundsbø 6 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn stadig mer underdimensjonert vei, uten utvidelsesmuligheter. Fergetrafikken må ut av sentrum. Hva er det du ikke forstår?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje Sundsbø"Fergeleiet kan ikke forbli i Molde sentrum mye lenger."Kva er flaskehalsen?
Terje Sundsbø 19 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDet lederen av Stortingets samferdselskomite uttalte i forbindelse med lanseringen av NTP var nok etter påtrykk fra samferdselsministeren. Slik sett ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse