Én av to nordmenn dobbeltsjekker informasjon fra legen sin på internett, viser ny undersøkelse. Helsevesenet henger etter i utviklingen, mener Forbrukerrådet.
Et mer digitalt helsevesen er framtida, understreket direktør Randi Flesland da rapporten «Digital helsehverdag» ble lagt fram onsdag.
I rapporten, som er basert på en befolkningsundersøkelse som Ipsos gjennomførte i desember i fjor, kommer det blant annet fram at 53 prosent av forbrukerne alltid prøver å finne mer informasjon på nettet som de kan dra nytte av, heller enn bare å stole på det legen sier.
– Dette tilsier at helsevesenet må få opp farten. Det er en digital revolusjon når det gjelder helse. Den er stor, den er her, og den gjelder utrolig mye, sier Flesland til NTB.
Hele spekteret
Digitaliseringen gjelder over hele spekteret, fra kirurgi til en app som måler hjerterytmen under løpetrening.
Men det er særlig to ting Forbrukerrådet er kritiske til, for det første at mange fastlegekontorer ikke henger med i utviklingen.
– Den digitale utviklingen går i rakettfart, men vår rapport forteller at helsevesenet på noen områder lunter etter med hest og kjerre. Mange legekontorer har knapt nok sin egen hjemmeside, og de som har, tilbyr ofte lite informasjon om legene sine. Vi vil vite mer om legen, slår Flesland fast.
Digital hjelp
Hun mener også at timebestilling på nett og muligheter for fjernbehandling av mindre alvorlige tilstander nærmest burde være en selvfølge i dag.
– Det er helt utrolig at alle legene ennå ikke har fått på plass digital timebestilling, sier hun og krever fortgang i arbeidet.
I rapporten kommer det fram at 84 prosent vil ha mer digitalisering av helsetjenester.
– Mange er interessert i digital fjernhjelp, sånn at de kan slippe å sitte og vente på et bakterieinfisert legekontor, sier Flesland.
Vil ha bedre kontroll
For det andre etterlyser Forbrukerrådet mer kontroll med alle helseapper og digitale verktøy.
– Sensitiv informasjon kan komme på ville veier. Mange apper måler helt nydelig blodtrykket og slikt, men er helt elendige når det gjelder grunnleggende forbrukerrettigheter, avtalevilkår og personvern. Og sånn kan vi ikke ha det, advarer Flesland
– Disse tingene må på plass. Myndighetene må føre en form for tilsyn av de digitale hjelpemidlene og sørge for at de holder mål, mens helsearbeidere må settes i stand til å gi riktige råd. Dette er kjempeviktig, fastslår hun.
I rapporten sier 63 prosent at de ikke kjenner sine rettigheter når det gjelder hvordan deres persondata skal håndteres av selskapene bak helseappene.
(©NTB)