Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Artikkel
Per Helge Pedersen
16 mai 2018 06:00
Del på Facebook
OVERBELASTET: Rundkjøringen ved AMFI Futura i Kristiansund er overbelastet. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
OVERBELASTET: Rundkjøringen ved AMFI Futura i Kristiansund er overbelastet. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For noen dager siden opplevde jeg at det tok mer enn 30 minutter å kjøre fra Rensvikkrysset til rundkjøringa på Løkkemyra.  Det var ingen ulykke eller andre hendelser, det var ikke noe veiarbeid i Flyplasskrysset. Men likevel sneglet køa seg i gangfart inn mot byen. Problemet var simpelthen at det var for mange biler som samtidig skulle gjennom rundkjøringa på Løkkemyra.

Mange reaksjoner

Per Helge Pedersen, fast spaltistPer Helge Pedersen, fast spaltistPå Facebook har det kommet mange kommentarer. Noen mener at folk i Kristiansund og på Nordmøre ikke kan kjøre i rundkjøringer. Noen mener at mange ikke kjenner reglene for å kjøre i slike rundkjøringer. Andre mener at noen frekke bilister kjører alt for fort og dermed skremmer andre.

Rundkjøringa fungerer ikke

Hovedproblemet er at rundkjøringa på Løkkemyra faktisk er for liten. Det skulle ha vært flere felt og det er noen åpenbare problemer med påkjørings- og avkjøringsfelt. Her må folk med vett og forstand på trafikkavvikling trekkes med for å komme med forslag til utbedringer. Og så må det skaffes penger.

Selvsagt har det betydning at Flyplassveien er stengt og all trafikk til og fra flyplassen og til de store kjøpesentrene ved flyplassen nå sluses gjennom rundkjøringa på Lokkemyra.

Ved flyplasskrysset kommer det en ny rundkjøring. Jeg håper at veivesenet har dimensjonert denne slik at den tåler en stadig økende trafikk.

Politikerne må på banen

Politikerne i Kristiansund har i 30 år vegret seg for å ta tak i det problemet innfartsveien representerer. Det er flaskehalser så det holder. For noen år siden kunne vi fått en fremtidsrettet  løsning, men den gang som nå var motstanden mot bompenger veldig stor. Og et lite flertall i bystyret stanset bygging. Bompengesatsene vi snakket om den gang var bagatellmessige i forhold til det vi snakker om i mange byer i dag. Og hadde vi tatt grep ville dette vært nedbetalt for lengst.

Døden for Kristiansund

Saken er at vi ikke kan utsette dette med innfartsvei til Kristiansund i all evighet. Gjør vi det vil vi en dag oppleve at trafikken bare blir stående. Det som skjedde forleden dag kan fort bli hverdagen. Da er det mange som ikke orker å kjøre til og fra byen. De snur og kjører hjem. Det vil være døden for en by som Kristiansund.

Nå er det viktig at politikerne manner seg opp – og at de får et godt og konstruktivt samarbeid med Statens vegvesen slik at de i felleskap kan finne frem til de beste løsningene. Det trenger ikke å være noen mammututbygging.  Men vi må starte et sted.

Alle vet at det blir kostbart både for den enkelte bilist, for bedriftene og samfunnet når flere biler blir stående i kø i timesvis. Og den store taperen blir Kristiansund by.

Nå lages det bypakker rundt om i hele Norge. For å få statlige penger ligger det bompenger i disse pakkene. Det kommer vi ikke utenom. Vi kan diskutere til vi blir blå – men godtar vi ikke  bompenger, skjer det heller ingen ting. Da er katastrofen et faktum.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse