Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 juni 2018 21:14
Del på Facebook
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er passasjer når elflyet Alpha Electro G2 tar av fra Oslo lufthavn mandag. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er passasjer når elflyet Alpha Electro G2 tar av fra Oslo lufthavn mandag. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er passasjer når Norges første elfly går på vingene mandag. Elfly-teknologien gleder Framtiden i våre hender.

Avinor, som eier elflyet, har et mål om at Norge skal bli et ledende elfly-land. Selskapet ønsker at all innenriks luftfart i Norge skal være elektrifisert innen 2040. Satsingen gleder Framtiden i våre hender.

– Unødvendig flyging bidrar til å ødelegge klodens klima med enorme utslipp av CO2, sier leder Anja Bakken Riise i Framtiden i våre hender.

Elflyet, et Alpha Electro G2 som er produsert i Slovenia, skal ta av fra Oslo lufthavn mandag ettermiddag, og det skal flys av Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen. Flyet, som har en ladetid på to timer, har ikke plass til flere passasjerer enn Solvik-Olsen. Den praktiske nytten er imidlertid ikke målet med flyturen, mener Riise.

– På samme måte som Think, Buddy og Tesla Roadster viste at det var mulig å kjøre biler på strøm, viser dette elflyet at det er mulig å fly elektrisk. Poenget med flyet er å vise at det går an, sier hun.

Mandagens historiske flytur er et viktig innblikk i miljøfremtiden, mener Framtiden i våre hender, som ønsker at elbilpolitikken overføres til elfly.

– Luftfarten må lære av norsk elbilpolitikk. Norge har blitt et ledende land for elbiler fordi regjeringen har brukt hele verktøykassa. Det samme må gjelde for elflyene, sier Riise.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøStatus er i dag at tildelingsbrevet til SVV frå Regjeringa ikkje gir opning for meir førebuing av strekninga Vik-Molde, inkludert ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at det vil kreve en ny KS2-analyse kun for å prisjustere kostnadene i en nylig utarbeidet KS2-analyse. Da ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøNår bompengeproposisjonen eventuelt skal leggast fram fram for Stortinget må grunnlaget vere presist basert på oppdaterte kostnadstall.Så vil nok Stortinget ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrNår blir det tvingende nødvendig å oppdatere en KS2-rapport fra mars 2023 på grunn av prisendringer?I sammenligning med null-alternativet; når ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEg har sagt at KS2 må oppdaterast for endring av kostnadsnivået i prosjektet der KS2 rapporten frå 2023 er etter ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrMener du for alvor at en KS2-analyse må kvalitetssikres på nytt bare på grunn av prisstigning?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse