Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er passasjer når Norges første elfly går på vingene mandag. Elfly-teknologien gleder Framtiden i våre hender.
Avinor, som eier elflyet, har et mål om at Norge skal bli et ledende elfly-land. Selskapet ønsker at all innenriks luftfart i Norge skal være elektrifisert innen 2040. Satsingen gleder Framtiden i våre hender.
– Unødvendig flyging bidrar til å ødelegge klodens klima med enorme utslipp av CO2, sier leder Anja Bakken Riise i Framtiden i våre hender.
Elflyet, et Alpha Electro G2 som er produsert i Slovenia, skal ta av fra Oslo lufthavn mandag ettermiddag, og det skal flys av Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen. Flyet, som har en ladetid på to timer, har ikke plass til flere passasjerer enn Solvik-Olsen. Den praktiske nytten er imidlertid ikke målet med flyturen, mener Riise.
– På samme måte som Think, Buddy og Tesla Roadster viste at det var mulig å kjøre biler på strøm, viser dette elflyet at det er mulig å fly elektrisk. Poenget med flyet er å vise at det går an, sier hun.
Mandagens historiske flytur er et viktig innblikk i miljøfremtiden, mener Framtiden i våre hender, som ønsker at elbilpolitikken overføres til elfly.
– Luftfarten må lære av norsk elbilpolitikk. Norge har blitt et ledende land for elbiler fordi regjeringen har brukt hele verktøykassa. Det samme må gjelde for elflyene, sier Riise.
(©NTB)