Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 juni 2018 10:12
Del på Facebook
Elbilforeningen reagerer sterkt på prisøkningen for hurtigladning. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Elbilforeningen reagerer sterkt på prisøkningen for hurtigladning. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Hurtiglading av elbiler dyrere enn å fylle diesel

Elbilforeningen reagerer kraftig på at prisen for hurtiglading går opp med 60 prosent ved 35 ladestasjoner i Hedmark, Vest-Agder og Rogaland.

Tidligere har det kostet 2,50 kroner per minutt for hurtiglading, men nå er prisen satt opp til 4 kroner per minutt, melder NRK.

Prisøkningen kommer på 35 ladestasjoner på riksvei 3 mellom Rena og Kvikne i Hedmark og på E39 mellom Mandal i Vest-Agder og Ålgård i Rogaland. Årsaken til økningen er lite bruk.

– Vi taper penger når noen hurtiglader der. Vi jobber for en overgang til utslippsfri trafikk, men vi kan ikke tape penger. Derfor øker vi prisene, sier kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Fortum Charge and Drevet til NRK.

Årsaken til at Fortum taper penger er den såkalt effekttariffen. Hurtiglading krever høy effekt, og tariffen er innrettet slik at dette også gir høy avgift til nettselskapet.

Avgiften er like høy uavhengig av om laderen blir brukt 25 ganger i løpet av en dag eller fem ganger i løpet av en måned.

Elbilforeningen mener tariffene må endres slik at hurtigladestasjoner som ikke blir brukt så ofte i starten, ikke går i minus på grunn av høye faste kostnader.

Kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening, Petter Haugneland, sier at med en prisøkning på 60 prosent, så blir det dyrere å lade elbilen enn å fylle bensin eller diesel en del steder.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse