Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 juli 2018 09:57
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Over 74.000 nordmenn som ikke betalte NRK-lisensen i januar blir nå tvangstrukket beløpet de skylder fra trygd eller lønn.

De som ikke betalte lisensen innen fristen 31. januar blir trukket den opprinnelige summen på 1.485 kroner, i tillegg til en avgift på 1.130 kroner, ifølge Nettavisen.

Blant de 74.000 som nå blir tvangstrukket, er flest i aldersgruppen 40 til 49 år.

I tillegg er det en overrepresentasjon av menn blant dem som har noe uoppgjort med statskanalen.

Ifølge siviløkonom Hallgeir Kvadsheim, kan det ha en sammenheng med hvem som står oppført som eier av TV-apparat i hjemmet.

– Dette ser vi også på forsikring og lån. Mannen står som eier. Opp gjennom årene har jeg også møtt mange menn som er sinte på NRK-avgiften, og ikke så mange kvinner, sier Kvadsheim til Nettavisen.

Ifølge Kvadsheim ligger NRK-lisensen ofte i toppen av kreditorenes prioriteringsliste.

– De kommer også raskt fram til trekk, så NRK-regningen bør man ikke nedprioritere. Det blir dyrt, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse