Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 august 2018 11:28
Del på Facebook
Katt med halvspist kanin. By Eddy Van 3000 from in Flanders fields - Belgiquistan - United Tribes ov Europe (Fred + 1/2 rabbit) [CC BY-SA 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons
Katt med halvspist kanin. By Eddy Van 3000 from in Flanders fields - Belgiquistan - United Tribes ov Europe (Fred + 1/2 rabbit) [CC BY-SA 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Naturvernere i New Zealand mener katter er skadedyr som truer lokale arter, og den lille bygda Omaui vil nå forby dyrene.

Lokale myndigheter har foreslått at alle katter må kastreres og registreres med microchip, og at ingen katter skal erstattes når de dør.

– Vi hater ikke katter, men vi vil ha en natur med et rikt dyreliv, sier John Collins, styreformann i Omaui Landcare Charitable Trust, som er en av aktørene bak forslaget.

Forslaget kommer kort tid etter at landets miljøvernminister Eugenie Sage foreslo at innbyggerne i hovedstaden Wellington ikke lenger bør skaffe seg katter. Bakgrunnen var at han ønsker å se landets mest ikoniske fugl, kivifuglen, i urbane områder.

Katter, som ankom øylandet med europeiske innvandrere, har lenge vært upopulære blant naturvernere ettersom de er dyktige jegere som er kjent for å drepe lokale fugle-, insekt- og øglearter.

Katteelskere over hele landet oppfordrer nå folk til å signere en underskriftskampanje for å sette en stopper for forslaget.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse