Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 oktober 2018 14:57
Del på Facebook
NYE PENGESEDLER: Torsdag 18. oktober innføres de nye 50- og 500-kronersedlene.
NYE PENGESEDLER: Torsdag 18. oktober innføres de nye 50- og 500-kronersedlene.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag 18. oktober tas de nye 50- og 500-kronesedlene i bruk. Utvær fyr og redningsskøyta RS 14 Stavanger er hovedmotiv på sedlene.

Temaet for den nye 50-kroneseddelen er «Havet som binder oss sammen». Det symboliseres gjennom hovedmotivet på seddelen, som er Utvær fyr i Solund kommune. Fyrstasjonen fra 1900 er det vestligste punktet i Norge.

På baksiden av seddelen er noe som kan minne om et lyssignal fra et fyr over slake bølger. Langs hele kysten er det rundt 21.000 fyr og sjømerker som hjelper sjøfarende med å navigere.

500-kroneseddelen har «Havet som gir oss velferd» som tema, og har redningsskøyta RS 14 Stavanger som hovedmotiv. Skøyta er designet av Norges mest kjente båtbygger Colin Archer, og ble bygget på verftet hans i Larvik. Den ble sjøsatt i 1901 og hadde til sammen 37 år i aktiv tjeneste for Redningsselskapet. Den skal nå bevares som museumsfartøy.

I mønsteret på baksiden av 500-kroneseddelen kan man skimte en oljeplattform, mens vinden er noe sterkere, og bølgene noe større, enn på 50-kroneseddelen.

De nye 50- og 500-kronesedlene kommer som en del av fornyingen av samtlige norske sedler, og er i likhet med de øvrige sedlene basert på et designforslag fra Metric Design og Terje Tønnessen. 30. mai i fjor kom de nye 100- og 200-kronesedlene, mens 1.000-kroneseddelen blir utgitt i 4. kvartal neste år.

Dagens 50- og 500-kronessedler vil være gyldige i ett år etter at de nye sedlene er lansert.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse