Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
22 november 2018 10:29
Del på Facebook
Vintermørke, stress og bilkjøring kan være en uheldig kombinasjon. Handlerushet på Black Friday har bidratt til å etablere dagen som en av de verste ulykkesdagene på norske veier. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Vintermørke, stress og bilkjøring kan være en uheldig kombinasjon. Handlerushet på Black Friday har bidratt til å etablere dagen som en av de verste ulykkesdagene på norske veier. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mens Black Friday har etablert seg blant dagene med flest trafikkulykker i Norge, var det torsdagen før som var aller verst i fjor.

Ifølge Finans Norge øker ulykkesrisikoen når stressede bilister skal til og fra landets kjøpesentre. Det er trolig også sterkt medvirkende årsak til at de andre dagene på ulykkestoppen er i innspurten av julehandelen.

Men at det var nettopp torsdag før Black Friday som var ulykkesdagen over alle i fjor, har også en forklaring som ikke har noe som helt med gode tilbud og shoppingstress å gjøre. Den dagen – 23. november 2017 – var det nemlig snøkaos og hålkeføre. Til sammen var det 2.032 trafikkulykker den dagen, ifølge forsikringsselskapenes organisasjon.

– Over 400 bilister kjørte av veien og flere hundre biler kolliderte med parkerte kjøretøy denne torsdagen. Erstatningene kom opp i vel 47 millioner kroner, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring i en pressemelding.

Han påpeker at mange har dårlig tid og vil rekke mange butikker på den store handledagen. Dermed kjører de «regelrett i skytteltrafikk for å få med seg flest mulig av salgstilbudene».

– Dette bør en ha i bakhodet fredag og heller forsøke å ta det med ro bak rattet, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse