Det krangles om hvem som setter opp de riktige regnestykkene vedrørende fantasiprosjektet Nordøyvegen. Men uansett hvilken regnestykker man setter opp vil det være katastrofalt for fylkeskommunen dersom fyllkestinget sier ja til prosjektet.
Tidenes største prosjekt
Dette blir uansett tidenes største prosjekt for Møre og Romsdal fylkeskommune. Alle andre investeringer i fylkeskommunen må fryses i årtider fremover. Mange skoler må legges ned. Samtidig vil et slikt vedtak skape store problemer innenfor alle oppgaver fylkeskommunen har ansvar for. Og underskuddene øker dramatisk allerede fra vedtaket er fattet. I 2023 er fylkeskommunen på Robeklista. Da er alle innsparte midler brukt opp.
Kun 2 700 mennesker får glede av veien
Jeg vil igjen minne om at det bor 2 700 mennesker langs den påtenkte traseen. Tar man med alle kostnader vil dette prosjektet sett i et langt perspektiv koste 6 666 millioner kroner! Da er det lagt inn vel en milliard kroner til reinvesteringer og rehabilitering. I en tid med stadig tøffere og villere vær tror jeg at prosjektet i løpet av 30 – 40 år vil koste langt mer. Dette ligger tross alt i et værutsatt område.
Selvsagt vil det koste også å drive ferjer, men denne kostnaden vil ikke ødelegge økonomien til fylkeskommunen. Det er også interessant å merke seg at øker man bompengeperioden fra 20 til 40 år, vil inntektene fra ferjedrifta kun øke med 200 millioner kroner – fra 460 til 690 millioner kroner. Dette er inntekter tilhengere plusser på i sitt forslag. Når vi snakker om totale kostnader på mer enn 6,6 milliarder kroner vil selvsagt ikke dette berge prosjektet. Nordøyvegen vil føre til at drifta i fylkeskommunen må reduseres med 130 millioner kroner i året de neste 10 årene.
En bydel i Ålesund
Jeg kjenner ikke demografien (alderssammensettingen) til befolkningen som berøres, men jeg vet at det bor mange eldre mennesker i de berørte kommunene Haram og Sandøy som nå blir en del av Ålesund kommune. Og for å gjenta. Det bor faktisk flere mennesker på Innlandet i Kristiansund enn det bor langs Nordøyvegen.
Kostnadene har økt voldsomt
Jeg minner også om at prosjektet er blitt 1 655 millioner kroner dyrere enn det prosjektet som ble vedtatt i 2016. Jeg minner også om at dette er et fylkesveiprosjekt som ikke er en del av en gjennomgangsåre. En veiutløsning vil koste minst to milliarder kroner mer i forhold til at man fortsetter med ferje og hurtigbåt.
Et stort ansvar
Fylkestingsrepresentantene som nå skal samles, har et stort ansvar på sine skuldre. De må i alle fall ikke glemme resten av befolkningen i dette fylket. Et ja betyr at man sier nei til tusenvis av skoleelever rundt om i fylket. Mange fylkeskommunale skoler blir lagt med. I tillegg vil et slikt ja-vedtak for Nordøyvegen føre til at hundrevis – for ikke å si tusenvis - av arbeidsplasser rundt om i fylket settes i spill.
For avtroppende fylkestingsmedlemmer må det også bety noe at man overleverer en solvent virksomhet til neste generasjon.
Jeg forstår selvsagt de lokale representantene som kjemper for sin veg. Men jeg har ingen – absolutt ingen – forståelse for at det store flertallet med åpne øyne går inn for et slikt prosjekt som betyr begynnelsen på slutten for denne fylkeskommunen.