Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Artikkel
04 desember 2018 15:37
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

01 Vestraatt ved Seivika 3011 2018 TH 03Den nye hybridferjen «Austrått» trafikkerer nå sambandet Edøya-Sandvika. Her er søsterskipet «Vestrått» fotografert ved Seivika for noen dagen siden. (Foto: Terje Holm)

Fjord1 har vunnet mange kontrakter og har blitt en ledende aktør innen det grønne skiftet for ferjeflåten i Norge. Fra Havyard verft er det nettopp overlevert to nye hybridferjer, «Austrått» og «Vestrått», som skal settes inn i sambandet Brekstad-Valset fra 1. januar 2019.

Fjord1 ansatte fra Kristiansund, som har vært med på byggingen og utprøvingen av disse, har hentet begge ferjene til Kristiansund for videre opplæring av mannskapene på Brekstad-Valset. Den ene av ferjene, «Austrått», er nå satt inn som avløsningsferje i Smølasambandet mens «Edøyfjord» er på verkstedopphold. De nye hybridferjene skal primært bruke batteridrift, men har også moderne lavutslipp dieselmotorer som en backup.

Fjord1 vant tidligere i år anbudet til Nordmørspakken for perioden 2020-2030. Her skal det bygges hele fem nye hybridferjer. Dette blir tidenes løft innen ferjetrafikken på Nordmøre. For Smølasambandet bygges det nå to ferjer som er ganske lik «Austrått» og «Vestrått», men som får gjenlukkede baugporter. Begge ferjene får også en stor panorama utsiktsalong med selvbetjent kiosk.

02 Austraatt Alf Mange Langholm 2411 2018 THKaptein Alf Magne Langholm i rorhuset på «Austrått» med betjeningen av det topp moderne hybridsystemet. Her kan man velge ren batteridrift, dieseldrift eller en kombinasjon av begge. (Foto: Terje Holm)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse