Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 desember 2018 13:13
Del på Facebook
Høsten 2015 innrømmet Volkswagen (VW) at selskapet hadde installert programvare i 11 millioner dieselbiler som førte til at bilene viste kunstig lave utslipp ved testing. Illustrasjonsfoto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Høsten 2015 innrømmet Volkswagen (VW) at selskapet hadde installert programvare i 11 millioner dieselbiler som førte til at bilene viste kunstig lave utslipp ved testing. Illustrasjonsfoto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tyske forbrukermyndigheter etterlyser norske bilkjøpere til gruppesøksmålet mot Volkswagen. Fristen er ved nyttår. 140.959 kunder i Norge rammet av dieselsaken.

Det er det tyske forbrukerrådet VZBV som etterlyser norske bilkjøpere som er berørt av dieselsaken, til et gruppesøksmål mot Volkswagen. Fristen er satt til 31. desember, opplyser det norske Forbrukerrådet.

– Er du en av bileierne og ønsker å kreve kompensasjon av Volkswagen på grunn av dieselsaken, bør du klage innen nyttår. Vi har gjort det enklere for deg ved å oversette skjemaet, slik at du vet hva du kan gjøre, sier Pia Cecilie Høst, leder for forbrukerdialog.

Høsten 2015 innrømmet Volkswagen (VW) at selskapet hadde installert programvare i 11 millioner dieselbiler som førte til at bilene viste kunstig lave utslipp ved testing. Siden er millioner av biler tilbakekalt, og VW har gått med på å betale milliarder i bøter og som kompensasjon til bilkjøpere.

Så langt har «dieselgate» kostet VW i alt 27 milliarder euro i bøter, juridiske utgifter og tilbakekjøp og tilbakekalling av kjøretøy.

Siden utslippsskandalen ble avslørt hos VW, har en rekke andre bilprodusenter blitt etterforsket.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse