Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 januar 2019 23:07
Del på Facebook
Kinoreklamen økte med hele 28 prosent i fjor. Her fra premieren på "Skjelvet" på Colosseum kino i Oslo. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix
Kinoreklamen økte med hele 28 prosent i fjor. Her fra premieren på "Skjelvet" på Colosseum kino i Oslo. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det ble formidlet reklame for 9,77 milliarder kroner gjennom norske mediebyråer i fjor. Det er en økning på 0,3 prosent fra det foregående året.

Størst var økningen på internett, hvor tallet økte med 8,4 prosent, fra 3,2 milliarder kroner i 2017 til 3,5 milliarder kroner i 2018. Spesielt videoreklame og reklame gjennom sosiale medier går kraftig fram.

– Video vokser med 19 prosent i 2018, mens sosiale medier øker med 17,9 prosent fra 2017 til 2018. Det er tydelig at den sterke veksttakten til de to internett-kategoriene fremdeles er høy. Video og levende bilder har økt markant gjennom flere år, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Samtidig fortsetter fallet for dags- og ukepressen. Også TV-reklamen faller, med 4,5 prosent.

– TV har tapt mye seertid – og spesielt i de mest reklame-attraktive målgruppene. TV samler ikke folket på samme måte som det gjorde tidligere, selv om det fremdeles er et stort og attraktivt medium for annonsører og seere, sier Larsen.

Kinoreklame opplevde den største fremgangen i løpet av fjoråret og økte med hele 28,1 prosent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Arne Almaas 2 timer siden Slutt med svada Sve!
Siden dere kranglefantene har malt dere opp i et hjørne og aldri kan bli enige om hvilke veier som er ...
Ketil Strand Andersen 2 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse