Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 januar 2019 23:07
Del på Facebook
Kinoreklamen økte med hele 28 prosent i fjor. Her fra premieren på "Skjelvet" på Colosseum kino i Oslo. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix
Kinoreklamen økte med hele 28 prosent i fjor. Her fra premieren på "Skjelvet" på Colosseum kino i Oslo. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det ble formidlet reklame for 9,77 milliarder kroner gjennom norske mediebyråer i fjor. Det er en økning på 0,3 prosent fra det foregående året.

Størst var økningen på internett, hvor tallet økte med 8,4 prosent, fra 3,2 milliarder kroner i 2017 til 3,5 milliarder kroner i 2018. Spesielt videoreklame og reklame gjennom sosiale medier går kraftig fram.

– Video vokser med 19 prosent i 2018, mens sosiale medier øker med 17,9 prosent fra 2017 til 2018. Det er tydelig at den sterke veksttakten til de to internett-kategoriene fremdeles er høy. Video og levende bilder har økt markant gjennom flere år, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Samtidig fortsetter fallet for dags- og ukepressen. Også TV-reklamen faller, med 4,5 prosent.

– TV har tapt mye seertid – og spesielt i de mest reklame-attraktive målgruppene. TV samler ikke folket på samme måte som det gjorde tidligere, selv om det fremdeles er et stort og attraktivt medium for annonsører og seere, sier Larsen.

Kinoreklame opplevde den største fremgangen i løpet av fjoråret og økte med hele 28,1 prosent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse