Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 januar 2019 11:06
Del på Facebook
Siden den første AG3-en ble levert i 1967 har Kongsberg våpenfabrikk levert over 250.000 slike automatgevær. Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB scanpix
Siden den første AG3-en ble levert i 1967 har Kongsberg våpenfabrikk levert over 250.000 slike automatgevær. Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forsvaret har bestilt 11.000 nye automatgevær til Heimevernet – nå blir de siste AG3-ene til spiker.

Det er snart 53 år siden Forsvaret bestemte seg for å kjøpe AG3 og 12 år siden arvtakeren HK416 ble bestilt.

– Noe av det viktigste er at HV nå slipper å bruke ressurser på å omvæpne soldatene. De har hatt opplæring på HK416 i førstegangstjenesten og må i dag læres opp på nytt på AG3. Fra rødpunktsikte til åpne sikter med skur og korn. Dette spiser av deres sårt tiltrengte treningsdager, sier Rune Nesland-Steinor i Forsvarsmateriell til Teknisk Ukeblad.

For snart to måneder siden bestilte Forsvarsmateriell ytterligere 11.000 HK416 fra tyske Heckler & Koch. Av disse skal cirka 7.000 gå til Heimevernet, resten går til å øke driftsreserven. Leveransen starter i løpet av året og skal pågå til 2022. Kontrakten er verdt 22 millioner euro, cirka 217 millioner kroner.

Ammunisjonsvekten på de nye automatgeværene er halvert sammenlignet med ammunisjonen som ble brukt i AG3.

Forsvarets første AG3 ble levert fra Kongsberg våpenfabrikk 15. februar 1967. Siden ble det fram til 1974 lisensprodusert hele 253.497 slike automatgevær for Forsvaret her, ifølge Kongsberg våpenhistoriske forening.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse