Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
17 januar 2019 11:06
Del på Facebook
Siden den første AG3-en ble levert i 1967 har Kongsberg våpenfabrikk levert over 250.000 slike automatgevær. Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB scanpix
Siden den første AG3-en ble levert i 1967 har Kongsberg våpenfabrikk levert over 250.000 slike automatgevær. Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forsvaret har bestilt 11.000 nye automatgevær til Heimevernet – nå blir de siste AG3-ene til spiker.

Det er snart 53 år siden Forsvaret bestemte seg for å kjøpe AG3 og 12 år siden arvtakeren HK416 ble bestilt.

– Noe av det viktigste er at HV nå slipper å bruke ressurser på å omvæpne soldatene. De har hatt opplæring på HK416 i førstegangstjenesten og må i dag læres opp på nytt på AG3. Fra rødpunktsikte til åpne sikter med skur og korn. Dette spiser av deres sårt tiltrengte treningsdager, sier Rune Nesland-Steinor i Forsvarsmateriell til Teknisk Ukeblad.

For snart to måneder siden bestilte Forsvarsmateriell ytterligere 11.000 HK416 fra tyske Heckler & Koch. Av disse skal cirka 7.000 gå til Heimevernet, resten går til å øke driftsreserven. Leveransen starter i løpet av året og skal pågå til 2022. Kontrakten er verdt 22 millioner euro, cirka 217 millioner kroner.

Ammunisjonsvekten på de nye automatgeværene er halvert sammenlignet med ammunisjonen som ble brukt i AG3.

Forsvarets første AG3 ble levert fra Kongsberg våpenfabrikk 15. februar 1967. Siden ble det fram til 1974 lisensprodusert hele 253.497 slike automatgevær for Forsvaret her, ifølge Kongsberg våpenhistoriske forening.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse