Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
18 januar 2019 10:19
Del på Facebook
Norske banker vil nå kreve at du kommer innom og viser fram passet ditt for å kunne fortsette å bruke innlogging med BankID. Illustrasjonsfoto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Norske banker vil nå kreve at du kommer innom og viser fram passet ditt for å kunne fortsette å bruke innlogging med BankID. Illustrasjonsfoto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En ny hvitvaskingslov gjør at Sparebank 1 krever pass for at kundene skal kunne logge inn med BankID.

– Hensikten er å beskytte både kunden og banken opp mot hvitvasking, ID-tyveri, svindelforsøk, terrorfinansiering og annen økonomisk kriminalitet, forklarer kommunikasjonsdirektør Hans Tronstad i Sparebank 1 SMN til Adresseavisen.

Den nye loven har strengere krav til legitimering slik at bankene skal være sikre på hvem kundene deres er, og reglene krever personlig oppmøte.

Mange har registrert seg i den personlige elektroniske legitimasjonstjenesten BankID, men ikke alle trenger å gå i banken sin og vise pass for å fortsette å bruke BankID.

– Fra 2007 har myndighetene krevd at pass skal ligge til grunn for kundeforholdet. Det betyr at vi har godkjent legitimasjon for dem som er blitt kunder etter 2007, men at vi ennå mangler for en del av dem som ble kunder i banken før dette, sier Tronstad.

Fra kundene blir varslet gjennom sin nettbank, epost og SMS har de to uker på seg å oppsøke banken. Om ikke blir BankID-en midlertidig sperret.

Utenlandske statsborgere som ikke har norsk pass, kan fremvise alternativ dokumentasjon, som oppholdskort i tillegg til pass.

DNB opplyser til NTB at deres kunder ikke trenger å foreta seg noe.

Finansdepartementet opplyser at det ikke er myndighetene som krever at bankkundene må identifisere seg med pass. Norsk lov stiller krav om at bankene skal vite hvem kundene deres er. Hvitvaskingsloven bestemmer derfor at kundens identitet må bekreftes med gyldig identifikasjon.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse