Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
26 januar 2019 21:41
Del på Facebook
Foto: Vilhelm Stokstad / TT / NTB scanpix
Foto: Vilhelm Stokstad / TT / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er klart etter et styrevedtak gjort i Helse Møre og Romsdal torsdag.

Styret vedtok å gå for scenario 3, som betyr mulige kutt i areal.

– Vi fikk i fjor en beredskapsanalyse som viser de optimale plasseringene for å nå flest mulig innbyggere innen nasjonale anbefalinger for responstider. Den viser at det optimale punktet for ambulansen ikke er ved SNR, men på Batnfjordsøra, der stasjonen ligger i dag. Der vil vi nå flest på kortest tid, sier Kjersti Bergjord, Klinikk for akuttbehandling til rbnett (krever innlogging).

På spørsmål om dette svekker SNR, svarer Bergjord. – Nei, det er en bedre løsning for befolkningen i opptaksområdet. Det er faglige grunner til at vi gjør dette, og samfunnsoppdraget om å nå flest på kortest tid.

33 ambulansestasjoner
Fylket har 33 ambulansestasjoner. Disse er utstyrt med 43 vanlige ambulansebiler, to biler med plass til to bårer, 11 reservebiler og fem ambulansebåter.

– De ulike kommunene dekkes ikke bare av ambulanser fra nærmeste stasjon, men av den som til enhver tid er nærmest. Vi styrer ambulanseflåten fra operasjonssentralen i AMK., sier Bergjord.

SNR krympes med 1.500 kvadratmeter
– Det er mulig, men jeg vil ikke være konkret før vi vet mer. I beste fall kan det være at andre tiltak kan gjøres i stedet, eller at arealreduksjonen blir mindre enn dette, sier Johan Arnt Vatnan, konstituert leder i Sykehusbygg sitt prosjektstyre for SNR.

– Når vi nå skal få inn entreprenørene tidlig, blir kostnader konkretisert tidlig og gir grunnlag for bedre beslutninger, sier Vatnan.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse