Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
26 januar 2019 21:41
Del på Facebook
Foto: Vilhelm Stokstad / TT / NTB scanpix
Foto: Vilhelm Stokstad / TT / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er klart etter et styrevedtak gjort i Helse Møre og Romsdal torsdag.

Styret vedtok å gå for scenario 3, som betyr mulige kutt i areal.

– Vi fikk i fjor en beredskapsanalyse som viser de optimale plasseringene for å nå flest mulig innbyggere innen nasjonale anbefalinger for responstider. Den viser at det optimale punktet for ambulansen ikke er ved SNR, men på Batnfjordsøra, der stasjonen ligger i dag. Der vil vi nå flest på kortest tid, sier Kjersti Bergjord, Klinikk for akuttbehandling til rbnett (krever innlogging).

På spørsmål om dette svekker SNR, svarer Bergjord. – Nei, det er en bedre løsning for befolkningen i opptaksområdet. Det er faglige grunner til at vi gjør dette, og samfunnsoppdraget om å nå flest på kortest tid.

33 ambulansestasjoner
Fylket har 33 ambulansestasjoner. Disse er utstyrt med 43 vanlige ambulansebiler, to biler med plass til to bårer, 11 reservebiler og fem ambulansebåter.

– De ulike kommunene dekkes ikke bare av ambulanser fra nærmeste stasjon, men av den som til enhver tid er nærmest. Vi styrer ambulanseflåten fra operasjonssentralen i AMK., sier Bergjord.

SNR krympes med 1.500 kvadratmeter
– Det er mulig, men jeg vil ikke være konkret før vi vet mer. I beste fall kan det være at andre tiltak kan gjøres i stedet, eller at arealreduksjonen blir mindre enn dette, sier Johan Arnt Vatnan, konstituert leder i Sykehusbygg sitt prosjektstyre for SNR.

– Når vi nå skal få inn entreprenørene tidlig, blir kostnader konkretisert tidlig og gir grunnlag for bedre beslutninger, sier Vatnan.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse