Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 februar 2019 10:29
Del på Facebook
Om et par år skal forbrukeren få bedre rettigheter ved kjøp av digitale tjenester. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Om et par år skal forbrukeren få bedre rettigheter ved kjøp av digitale tjenester. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU har vedtatt nye klare, lovfestede rettigheter for forbrukere som kjøper digitale tjenester og innhold. De vil også gjelde i Norge, ifølge Forbrukertilsynet.

– Det er på høy tid at forbrukerne får gode rettigheter som vi kan bruke dersom de digitale tjenestene vi kjøper ikke fungerer. Dette vil skjerpe kravene til alle som selger digitalt innhold til forbrukere, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i en kommentar på nettsiden til Forbrukertilsynet.

Må vente to år

I korte trekk går det ut på at også norske forbrukere har rettigheter om strømmetjenester og dataprogrammer ikke fungerer eller leverer som de skal. Reglene kommer imidlertid ikke før om to år.

Om forbruker rapporterer en feil med en digital ytelse og leverandøren ikke klarer å reparere innen rimelig tid, har forbrukeren rett til prisavslag eller full refusjon innen 14 dager.

Les også: Fem års reklamasjonsfrist gjelder fortsatt i Norge

Videre innebærer reglene at garantiperioden ikke kan være kortere enn to år når man har kjøpt for eksempel et dataprogram eller dataspill. For kontinuerlige tjenester, som strømmetjenester, har man rettigheter så lenge man er abonnent.

Åpner for lengre frister

Abonnementstjenester strammes også inn ved at den næringsdrivende kun får endre innholdet dersom det står i kontrakten, og i så fall må forbrukeren bli varslet før endringen og få mulighet til å si opp avtalen.

I EUs vedtak inngår det at hvert land har mulighet til selv å bestemme om forbrukere kan ha lengre reklamasjonsfrist enn EUs minimum som er to år. Dermed kan Norge beholde fem års lengstefrist for reklamasjon på varer.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 6 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse