Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 februar 2019 10:29
Del på Facebook
Om et par år skal forbrukeren få bedre rettigheter ved kjøp av digitale tjenester. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Om et par år skal forbrukeren få bedre rettigheter ved kjøp av digitale tjenester. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU har vedtatt nye klare, lovfestede rettigheter for forbrukere som kjøper digitale tjenester og innhold. De vil også gjelde i Norge, ifølge Forbrukertilsynet.

– Det er på høy tid at forbrukerne får gode rettigheter som vi kan bruke dersom de digitale tjenestene vi kjøper ikke fungerer. Dette vil skjerpe kravene til alle som selger digitalt innhold til forbrukere, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i en kommentar på nettsiden til Forbrukertilsynet.

Må vente to år

I korte trekk går det ut på at også norske forbrukere har rettigheter om strømmetjenester og dataprogrammer ikke fungerer eller leverer som de skal. Reglene kommer imidlertid ikke før om to år.

Om forbruker rapporterer en feil med en digital ytelse og leverandøren ikke klarer å reparere innen rimelig tid, har forbrukeren rett til prisavslag eller full refusjon innen 14 dager.

Les også: Fem års reklamasjonsfrist gjelder fortsatt i Norge

Videre innebærer reglene at garantiperioden ikke kan være kortere enn to år når man har kjøpt for eksempel et dataprogram eller dataspill. For kontinuerlige tjenester, som strømmetjenester, har man rettigheter så lenge man er abonnent.

Åpner for lengre frister

Abonnementstjenester strammes også inn ved at den næringsdrivende kun får endre innholdet dersom det står i kontrakten, og i så fall må forbrukeren bli varslet før endringen og få mulighet til å si opp avtalen.

I EUs vedtak inngår det at hvert land har mulighet til selv å bestemme om forbrukere kan ha lengre reklamasjonsfrist enn EUs minimum som er to år. Dermed kan Norge beholde fem års lengstefrist for reklamasjon på varer.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Når penger er mer viktig enn helse får vi slike tilstander vi ser her, Norge aspirerer å bli lik andre ...
Epic Systems heter det amerikanske firmaet som leverer løsningen bak Helseplattformen. Det er ikke helt som andre it-leverandører med sitt ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Arne AlmaasHei - Er det referansene til NAF sine rekkeviddetester av el-biler du sikter til? Eller er det fergenes strømforbruk? Fint ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrJeg overlater til de andre leserne å vurdere hvem som har underbygget sine påstander. Jeg viser til NAF, du viser ...
Heisan dere 3 sparringspartnere. Det er mye underholdning i å lese alle kommentarene. Men nå begynner dere å repetere dere ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse