Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 februar 2019 10:29
Del på Facebook
Om et par år skal forbrukeren få bedre rettigheter ved kjøp av digitale tjenester. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Om et par år skal forbrukeren få bedre rettigheter ved kjøp av digitale tjenester. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU har vedtatt nye klare, lovfestede rettigheter for forbrukere som kjøper digitale tjenester og innhold. De vil også gjelde i Norge, ifølge Forbrukertilsynet.

– Det er på høy tid at forbrukerne får gode rettigheter som vi kan bruke dersom de digitale tjenestene vi kjøper ikke fungerer. Dette vil skjerpe kravene til alle som selger digitalt innhold til forbrukere, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i en kommentar på nettsiden til Forbrukertilsynet.

Må vente to år

I korte trekk går det ut på at også norske forbrukere har rettigheter om strømmetjenester og dataprogrammer ikke fungerer eller leverer som de skal. Reglene kommer imidlertid ikke før om to år.

Om forbruker rapporterer en feil med en digital ytelse og leverandøren ikke klarer å reparere innen rimelig tid, har forbrukeren rett til prisavslag eller full refusjon innen 14 dager.

Les også: Fem års reklamasjonsfrist gjelder fortsatt i Norge

Videre innebærer reglene at garantiperioden ikke kan være kortere enn to år når man har kjøpt for eksempel et dataprogram eller dataspill. For kontinuerlige tjenester, som strømmetjenester, har man rettigheter så lenge man er abonnent.

Åpner for lengre frister

Abonnementstjenester strammes også inn ved at den næringsdrivende kun får endre innholdet dersom det står i kontrakten, og i så fall må forbrukeren bli varslet før endringen og få mulighet til å si opp avtalen.

I EUs vedtak inngår det at hvert land har mulighet til selv å bestemme om forbrukere kan ha lengre reklamasjonsfrist enn EUs minimum som er to år. Dermed kan Norge beholde fem års lengstefrist for reklamasjon på varer.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 16 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse