Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 februar 2019 10:48
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Feil og mangler fører til omfattende merarbeid under utbyggingen av Martin Linge-feltet. Prosjektet er dessuten avhengig av høyere oljepris for å gå i pluss.

Ut fra dagens oljepris vil Martin Linge-utbyggingen slite med å gå i økonomisk balanse, skriver Stavanger Aftenblad.

Equinor legger fram sitt årsresultat for 2018 onsdag. Da må det konstateres at det er mye arbeid igjen på Martin Linge-utbyggingen. Plattformen har en budsjettoverskridelse på 17,4 milliarder kroner siden prosjektet ble vedtatt i 2012.

Blant annet skal det være store utfordringer med det elektriske anlegget.

Petroleumstilsynet uttaler til Stavanger Aftenblad at de følger Martin Linge-prosjektet tett og skal ha flere tilsyn i år.

– Utbyggingsprosjektet er krevende, med mange utfordringer, og vi ser at det er nødvendig å følge prosjektet tett fremover. Vårt inntrykk er at Equinor per i dag styrer sikkerhet og arbeidsmiljø i byggeprosjektet på en god måte, sier pressekontakt Øyvind Midttun i Petroleumstilsynet.

Da Martin Linge ble vedtatt utbygd i 2012, var balanseprisen for å ha fortjeneste på prosjektet en oljepris på 59 dollar fatet. Analyseselskapet Rystad Energy operer nå med en balansepris på 69 dollar for utbyggingen. Den siste tiden har oljeprisen ligget på rundt 60 dollar fatet.

Rosenberg har mellom 1.200 og 1.500 arbeidere i sving for å ferdigstille Martin Linge fram mot planlagt produksjonsstart neste år. Oljeselskapet Total E & P ledet prosjektet til midten av mars i fjor, da Equinor overtok.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse