Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 februar 2019 10:48
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Feil og mangler fører til omfattende merarbeid under utbyggingen av Martin Linge-feltet. Prosjektet er dessuten avhengig av høyere oljepris for å gå i pluss.

Ut fra dagens oljepris vil Martin Linge-utbyggingen slite med å gå i økonomisk balanse, skriver Stavanger Aftenblad.

Equinor legger fram sitt årsresultat for 2018 onsdag. Da må det konstateres at det er mye arbeid igjen på Martin Linge-utbyggingen. Plattformen har en budsjettoverskridelse på 17,4 milliarder kroner siden prosjektet ble vedtatt i 2012.

Blant annet skal det være store utfordringer med det elektriske anlegget.

Petroleumstilsynet uttaler til Stavanger Aftenblad at de følger Martin Linge-prosjektet tett og skal ha flere tilsyn i år.

– Utbyggingsprosjektet er krevende, med mange utfordringer, og vi ser at det er nødvendig å følge prosjektet tett fremover. Vårt inntrykk er at Equinor per i dag styrer sikkerhet og arbeidsmiljø i byggeprosjektet på en god måte, sier pressekontakt Øyvind Midttun i Petroleumstilsynet.

Da Martin Linge ble vedtatt utbygd i 2012, var balanseprisen for å ha fortjeneste på prosjektet en oljepris på 59 dollar fatet. Analyseselskapet Rystad Energy operer nå med en balansepris på 69 dollar for utbyggingen. Den siste tiden har oljeprisen ligget på rundt 60 dollar fatet.

Rosenberg har mellom 1.200 og 1.500 arbeidere i sving for å ferdigstille Martin Linge fram mot planlagt produksjonsstart neste år. Oljeselskapet Total E & P ledet prosjektet til midten av mars i fjor, da Equinor overtok.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse